tiistai 12. maaliskuuta 2013

BACK TO USSR ELI TEHOSTUSTA

Suomalainen poliitikko on kummallinen olento. Siltä puuttuu järki, näkemys ja ennen kaikkea aivot. Erityisen merkillinen on suomalainen oikeistopoliitikko. Siltä puuttuu oikeastaan kaikki edellämainitut ja niiden lisäksi vielä luku- ja oppimistaito. Ja oikeistopoliitikoilla tarkoitetaan tässä yhteydessä sosialidemokraatteja, kokoomuslaisia, keskustalaisia, vihreitä, vasemmistoliittolaisia, ruotsalaisia, kristillisiä, oikeastaan melkein kaikkia. Suomessahan ei enää ole eduskunnassa kuin kaksi vasemmistolaista ja nekin pantiin nurkkaan häpeämään.

Suomalaista poliitikkoa kutsuttiin itänaapurissa vuosikymmenten ajan paskansyöjäksi, koska se nieli mitä tahansa paskaa sille syötettiin. Tässä itänaapurit olivat ihan oikeassa ja täytyy todeta, ettei suomalainen poliitikko ole muuttunut mihinkään. Se nielee edelleen mitä tahansa sille syötetään. Ja tosiaan, ihan tarkoituksella käytin tuossa sanaa Se.

Suomalainen poliitikko uskoo ikivanhaan ideaan. Hän uskoo, että luomalla jättikokoisia kokonaisuuksia, saadaan lisää tehoa toimintaan. On totta, että jos valmistetaan nauloja tai sinkkiämpäreitä, suuret sarjat ovat tehokkaampi tapa tuottaa niitä. Tehtaassa on hyvä tuottaa suuria määriä tuotetta, jos se on yksinkertainen perustuote. Jostakin  syystä suomalainen poliitikko kuvittelee, että sama pätee myös yhteiskuntaan.

Suomalaiset poliitikot kutsuvat tätä Tehostamiseksi. Kun luodaan suuria, valtavia yksiköitä, toimintaa Tehostetaan. Lakkautetaan pieniä kouluja ja luodaan koulukeskuksia, joissa toiminta on tehokkaampaa. Suljetaan terveyskeskuksia ja luodaan suuria terveyskeskuksia, että toiminta olisi tehokkaampaa. Suljetaan sairaaloita ja luodaan suuria keskussairaaloita, ja uskotaan, että näin toiminta tehostuu. Lakkautetaan poliisiasemia ja vähennetään poliisien määrää, ja väitetään, että poliiseja tulee lisää. Uudenmaanläänin kymmenistä TE-keskuksista lakkautetaan valtaosa ja jäljelle jää alta kymmenen. Yli miljoonan ihmisen alueella on siis enää kahdeksan työkkäriä. Se on tehostusta.

Tehostususko sikiää amerikkalaisen liiketalouden konsulttien peräreikäaatelmista. Keskeinen idea on Vähemmällä enemmän. He todella uskovat, että jos kaikkea on vähemmän, se voi olla enemmän. Siksi terveydenhuollossakin otettiin käyttöön erilaisia taloudellisia indikaattoreita, jotka muka mittaavat tehokkuutta ja kannattavuutta. Jokaiselle normaalille ihmiselle on tietenkin selvää, että terveydenhuoltoa on hiukan vaikea mitata samoilla menetelmillä kuin makkaran valmistusta, mutta ei konsulttien ja poliitikkojen mielestä. Heille se on ihan sama asia.

Se, mikä tässä Tehostamishuumassa on hauskinta, on tietenkin se, että meillä on historia tulvillaan esimerkkejä yhteiskunnista, joiden tuhon perussyitä ovat olleet liian suuret ja keskitetyt yksiköt. Ja jotta suomalaispoliitikkojen ja virkamiesten todellinen idioottimaisuus tässä keskittämis/tehostushuumassa tulisi oikein selväksi, yksi näistä jättiyksiköiden ja keskittämisen ehdottomista titaaneista oli naapurissamme. Niin, Neuvostoliitto oli juuri sellainen valtio, jossa sekä valtaa, hallintoa, että tuotantoa oli keskitetty mahdollisimman suuriin yksiköihin maksimaalisen tehokkuuden saavuttamiseksi. Ja kuinkas siinä kävikään??

Mutta Neuvostoliiton tuhoon johtaneen keskittämis- ja tehostamispolitiikan juuret ne vasta hassut ovatkin. Kun bolshevikkijohtajat halusivat nostaa maansa agraarivaltiosta teollisuusmahdiksi, he kutsuivat 1920-luvulla amerikkalaisia "asiantuntijoita" maahan. Ja hehän  tulivat ja loivat sen peruskuvion, josta Neuvostoliitto tultiin tuntemaan.

Amerikkalaiset olivat jo luoneet tehdasjättejä mm. Detroitiin, mutta heillä oli näkemys siitä, että vieläkin tehokkaampi tuotanto oli mahdollista. Valitettavasti he eivät voineet toteuttaa unelmiaan Yhdysvalloissa, jossa ne olisi pitänyt toteuttaa yksityisin varoin. Mutta Neukkulassa amerikkalaiset insinöörit ja neuvonantajat saivat lähes vapaat kädet unelmiensa toteuttamiseen. Juuri he loivat kombinaatin. Kombinaatti oli kokonainen kaupunki, joka rakennettiin valtavan tehtaan ympärille sen työntekijöitä varten tehostamaan tehtaan tuotantoa. Tämä oli siis amerikkalainen ajatus: tehdaskaupunki.

Mutta amerikkalaisten apu nuorille neuvostopoliitikoille ei jäänyt suinkaan tähän. He myös uskoivat, että yhteiskunta on kuin kone. Kaikkia sen toimintoja voidaan mitata ja laskea, määritellä ja tutkia erilaisin laskelmin, ihan kuin minkä tahansa koneen toimintaa. Kuullostaako tutulta? Kyllä vain. Ja näitä lukuja tutkailemalla voidaan päätellä kaikki. Ja koska luvuista näkee kaiken ja koska yhteiskunta on kuin kone, sille voidaan tehdä ennusteita, joiden perusteella voidaan laskea tulevaa kulutusta ja tuotantoa. Ja koska niin voidaan tehdä, voidaan yhteiskunnan toimintaa ohjata aina vain tehokkaampaan suuntaan. Ja koska tämä on mahdollista, on mahdollista tehdä koko yhteiskunnan tehostamisohjelma seuraavaksi viideksi vuodeksi.

Kyllä vain, ne lännessä ilkutut, käsittämättömät Neuvostoliiton viisvuotissuunnitelmat olivat alunperin maahan tulleiden amerikkalaisten ideoita ja niiden tarkoituksena oli nimenomaan tehostaa tuotantoa ja toimintaa. Viisvuotissuunnitelmat johtivat tietenkin täydelliseen katastrofiin, koska ne toteutettiin keskitetyn hallinnon kautta valtavissa yksiköissä, riippumatta siitä mikä todellisuus oli.

Kuullostaako tutulta? Amerikkalaiskonsultit, suuremmat yksiköt, tehokkaampi toiminta, tulosvastuu jne. Kyllä vain, suomalaispoliitikot tekevät nyt aivan samaa aivan samojen heppujen kanssa. Ja kukaan ei tajua, että tuossahan itärajan takana nähtiin miten nämä ideat toimivat käytännössä. No, kuten kaikki näimme, ne eivät toimi, ja silti suomalaiset paskansyöjät aikovat tehdä juuri niin kuin sielläkin, aivan samat virheet ja munaukset ja aivan samoin seurauksin.

Ainoat hyötyjät suurempien yksiköiden keskitetyssa valtakunnassa ovat keskushallinnon byrokraatit. Asia oli aivan samoin Neuvostoliitossakin. Byrokraattien vallankäyttö helpottuu, heidän työnsä helpottuu ja yksinkertaistuu. Laskun maksaja, se jota joskus asiakkaaksikin sanottiin, eli kansalainen, tulee kärsimään. Asiointi minkä tahansa julkishallinnon osasen parissa tulee vaikeutumaan ja hidastumaan. Keskitetty yksikkö tarkoittaa vähemmän työntekijöitä ja luukkuja, palvelupisteitä ja vähemmän palvelua. Se on jo tapahtumassa.

No miksi poliitikkomme haluavat sitten luoda Neuvostoliiton Suomeen? Suurin syy on se, että he ovat niin tyhmiä. Heidän älyllinen kapasiteettinsa ei riitä asioiden ymmärtämiseen. He ovat ulostaneet oman ajattelunsa "asiantuntijatyöryhmille" ja tekevät mitä nämä käskevät. Toinen syy on Usko. Uskotaan siihen, että tämä on hyvä asia, ihan kuten tuhannet ja tuhannet kommunistit uskoivat Neuvostoliitossakin, että tämä on hyvä ja tehokkain tapa hallita maata.

Kolmas syy on se, että osa poliitikoistamme on Euroopan Unionin asialla. He luovat liittovaltiota Suomeen. Koska Suomi on syrjäinen ja vähäväkinen, pikkuriikkinen pläntti EU komission kartalla, Suomeen riittää yksi paikallishallinto. Siksi SITRA ja EVA ja muut vesselit ovat lanseeranneet oman yhteiskuntamallinsa, jossa kaikki ministeriöt lakkautetaan ja niiden tilalle tulee yksi virasto. Asia lyödään lukkoon jo tämän kevään aikana. Ja koska suomalaiset poliitikot ovat paskansyöjiä, he ovat nielleet tämänkin idean karvoineen ruotoineen, vaikka se vaatiikin kansalaisten kannalta vahingollisia ja jopa kohtalokkaita "uudistuksia".

Mutta mitäs meistä kansalaisista. Eihän meillä ollut arvoa Neuvostoliitossakaan. Eikä meillä ole mitään arvoa Eurostoliitossakaan. Ja sinne varsinkin tämä hallitus on meitä viemässä, niin että nuppi tutisee.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti