sunnuntai 28. huhtikuuta 2013

JÄRJESTÄYTYNYT RIKOLLISUUS: SUOMI, case Valkopesu

Maamme hallitus julkisti hiljattain esityksensä järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaohjelmaksi. Ohjelma oli käytännössä KRP:n ja poliisihallinnon kynäilemä ja huolimatta siitä, että Putin kohu todisti aukottomasti kaikille että KRP:n järjestäytyneen rikollisuuden määritelmät ovat melkoisesti metsässä, sisäministeri ja oikeusministeri seisoivat esityksen takana.

Hallituksen esitys nojaa Suomen hyväksymiin kansainvälisiin sopimuksiin. Niissä määritellään mitä järjestäytynyt rikollisuus on. Näistä sopimuksista tärkeimmät ovat Palermon sopimus, sekä Euroopan Unionin järjestäytyneen rikollisuuden määritelmät. Kuten olen aikaisemmissa kirjoituksissani jo tuonut useaan otteeseen esille, EU:n määritelmät riittävät jo sellaisenaan tekemään useimmista suomalaisista puolueista rikollisjärjestöjä. Jostakin syystä KRP ei kuitenkaan ole niiden tekemisiä tutkimassa.

Palermon sopimuksessa järjestäytyneeksi rikollisryhmäksi määritellään kolmen tai useamman henkilön rakenteeltaan järjestäytynyt ryhmä, joka on olemassa "jonkin aikaa" ja joka syyllistyy yhteen tai useampaan vakavaa rikokseen. Lisäksi määritelmään kuuluu yleissopimuksessa rangaistaviksi määriteltyjä rikoksia. Rikoslain 17. luvun 1a pykälän 4 momentti täsmentää, että kyse on rikoksista, joista määrätty enimmäisrangaistus on 4 vuotta vankeutta.

KRP:n mielestä vain poliisin liivijengeiksi kutsumat ryhmät täyttävät näiden sopimusten määritelmät. Jokainen ymmärtää, ettei asia todellakaan ole niin. Itseasiassa KRP ei koskaan missään mainitse, että esimerkiksi sen rikollisiksi nimittämiä moottoripyöräkerhoja koskevissa oikeudenkäynneissä muissa EU-maissa on todettu useampaankin kertaan, ettei ko. kerho täytä EU:n määritelmiä. Näin on tapahtunut esimerkiksi Hollannissa useampaankin otteeseen.

KRP on esitellyt sekä poliitikoille että medialle tilastojaan, jotka siis perustuvat sen Putin skandaalissa ryvettyneisiin tilastoihin ja arvioihin. Sen mukaan maassa on nyt 64 rikollista "liivijengiä", joista useat ovat poliisin rikollisryhmiksi julistamia moottoripyöräkerhoja. Jostakin syystä KRP jakaa nämä kahteen kategoriaan: EU ryhmät ja muut. Lisäksi poliisi rinnastaa listallaan moottoripyöräkerhot muihin ryhmiin, joilla ei ole mitään tekemistä moottoripyörien kanssa, mutta jotka ovat sen mukaan ns. "liivijengejä".

KRP:n itsensä mukaan "perustettavat tunnustukselliset ryhmät täyttävät useimmiten EU:n kriteerit". Tämä ei pidä paikkaansa. Siksi poliisikin muotoilee sanansa tarkasti ja käyttää ilmaisua "useimmiten", koska se tietää, ettei näin ole. Jos minä perustan moottoripyöräkerho Höpölöpö MC:n, joka ilmoittaa olevansa outlaw-kerho ja kantaa rinnassaan 1%-merkkiä, se ei tarkoita yhtään mitään rikosoikeudellisesti. Jos kerhoveljeni ja minä emme tee mitään rikollista, me emme voi olla rikollisia, VAIKKA POLIISI NIIN SANOOKIN. Tässä on hallituksen esityksen ydinongelma. Jos se menisi läpi, poliisi voisi tehdä meistä rikollisia, vaikka emme olisi tehneet ensimmäistäkään rikosta.

Poliisilla ei ole yhtään tuomioistuimen päätöstä, jonka perusteella yksikään näistä olemassa olevista moottoripyöräkerhoista olisi oikeuden päätöksellä todettu kokonaisuudessaan rikollisjärjestöksi. Se on mahdotonta, koska kaikki kerholaiset eivät ole rikollisia, eivätkä syyllisty rikoksiin. Siksi poliisille on olennaista, että se saisi yksin päättää ketkä ovat rikollisia ilman tuomioistuinten päätöksiä.

Kyse on siis vain ja ainoastaan poliisin omasta päätöksistä, joille se on hakenut lain voimaa jo pari vuosikymmentä erilaisin propagandakampanjoin. Hallituksen esitys on parin vuosikymmenen propagandasodan huipentuma. Toteutuessaan se antaisi poliisille tuomioistuimen vallan päättää kuka on rikollinen ja mikä ryhmä on rikollinen.

Näiden ryhmien jäsenmäärät ovat poliisin väittämän mukaan vaihdelleet lähes 1200 nykyisen noin 900 välillä. Kukaan ulkopuolinen ei tiedä, mihin tämä luku perustuu. Poliisikin on vaihdellut määritelmiään vuosien saatossa edes takaisin tarpeittensa mukaan. Vaikka Putin skandaali paljasti jopa poliitikoille sen, kuinka KRP:n listoille päädytään ja millaisin perustein kenestä tahansa voi tulla rikollisjengin jäsen tai rikollinen, hallitus esityksessään edelleen toitottaa samaa torvea, jonka tahdissa Venäjän presidentistä leivottiin suomalaisten poliisien toimesta jengirikollinen.

Lisäksi KRP on todennut, että "tunnusluvut sisältävät vain niin sanotut varmana pidettävät jäsenet". Onko siis Venäjän presidenttikin sellainen? Ei välttämättä, sillä edelleen KRP:n mukaan luvuissa on joskus mukana myös "määrittelyssä olevia". Siis keitä tahansa kansalaisia, joiden poliisi katsoo kuuluvan rikollisryhmiin, riippumatta siitä onko kyseinen kansalainen syyllistynyt yhtään mihinkään. Putin skandaali ja sen jälkimainingit osoittivat sen. Samaa osoittivat kansanedustaja Packalenin ja veteraanipoliisi Elfgrenin kirjoitukset ja puheenvuorot. Poliisin mielestä kuka tahansa on rikollinen, jos poliisi niin haluaa.

Poliisin mediallekin tuputtaman määritelmän mukaan maassamme niin sanottuja liivijengejä ovat Hells Angels MC, Bandidos MC, Cannonball MC, United Brotherhood (jolla ei siis ole mitään tekemistä moottoripyörien kanssa), Mongols MC sekä Outlaws MC. Tämä lista on aika koominen. 28.4. 2013 Outlaws Motorcycle Club World, AOA (American Outlaw Association), ei tiedä yhtään mitään Suomessa olevasta osastostaan. Jokaisen tätäkin valhetta toistelevan toimittajan pitäisi mennä tarkistamaan asia kyseisen kerhon nettisivulta. Jokainen asiasta lukeva tai kuuleva voi tehdä saman. Suomessa ei ole Outlaws MC:n osastoa, ei edes ehdokasosastoa. Ei ole 2013, ei ollut 2012, 2011, 2010 eikä 2009. Kävin juuri tarkistamassa asian kyseiseltä nettisivulta, jossa mainitaan jokainen osasto, chapter, sekä ehdokasosasto.

Mongols MC Nomads Finland on herättänyt hämmennystä suomalaisten moottoripyöräkerhojen keskuudessa lähinnä sillä, ettei sitä ole oikein nähty missään, eikä sillä ole ollut netin ulkopuolella juurikaan toimintaa. Jos sellainen on olemassa, kovin suuri ryhmä se ei voi olla. Ja tästä päästäänkin tuohon 900-1200 jäseneen. Miten luku on saatu? Ketkä kaikki ovat tuossa joukossa? Kuinka moni tuohon lukuun sisältyvä on tuomittu rikoksista? Kuinka moni tuohon joukkoon kuuluva on istunut vankilassa? Ja mihin rikokseen Venäjän federaation presidentti Vladimir Putin syyllistyi päästyään KRP:n kahdelle listalle rikoksesta epäiltynä ja rikollisjengin jäsenenä?

Poliisijohtaja Robin Lardotin mukaan toinen listoista oli ns. väliaikainen analyysilista, jonne syötetään raakadataa ja josta sitten nimi siirretään pysyvälle listalle. Väliaikainen analyysilista on ollut olemassa jo vuodesta 2008, siis viiden vuoden ajan. Olennaista on kuitenkin se, että Venäjän presidentti analysoitiin ja siirrettiin pysyvälle rikoksista epäiltyjen listalle. Tämä on siis KRP:n analyytikkojen, julkisuudessakin poliisijohtajien esittämien lausuntojen mukaan "kokeneitten tutkijoiden" analyysin taso. Ja jos Putin kuuluu listoille KRP:n määritelmien mukaan, sinne voi päätyä aivan kuka tahansa. Ja tämä puolestaan kertoo kaiken siitä, kuinka luotettavia KRP:n tilastot ja niihin perustuvat väitteet ovat.

KRP puhuu myös mielellään oikeustapauksista, joissa on sovellettu rikoslain säännöksiä järjestäytyneistä rikollisryhmistä. Näitä tapauksia on useita 2000-luvulta. KRP ei kuitenkaan erikseen koskaan mainitse, että "rikollisia moottoripyöräjengejä" näissä jutuissa on vain kolmessa. Näistäkään yksikään ei ole mediassa ja poliisin puheissa aina kärkevästi kuviin ja otsikoihin nostettu Hells Angels MC sen omankaan listan mukaan.

Hallituksen ja KRP:n esityksen ydin ei olekaan järjestäytyneen rikollisuuden torjunnassa, vaan sen suojelemisessa. Rajaamalla torjuntaohjelman puolifiktiiviseen "liivijengien" uhkaan ja puhumalla vain niistä ja niiden rikoksista, hallitus ja poliisijohto suojelivat suomalaisen järjestäytyneen rikollisuuden raskainta sarjaa, sitä kaikkein syvimmälle yhteiskuntaamme jo asettunutta rikollisuutta, jonka toiminta koskettaa kaikkia suomalaisia. Se oli suomeksi sanottuna täydellinen harhautus.

Euroopan Unionin järjestäytyneen rikollisuuden määritelmät sopivat sellaisenaan, ilman mitään tulkintoja tai soveltamisia, lähes kaikkiin suomalaisiin eduskuntaryhmiin ja puolueisiin. Osoitin tämän jo vaalirahakohun aikaan tuoreeltaan Helsingin Sanomien Vieraskynä-kirjouksessa otsikolla "Maan tapa täyttää EU:n järjestäytyneen rikollisuuden määritelmät". Tilanne ei ole muuttunut lainkaan muutaman vuoden takaisesta, päinvastoin. Tilanne on vain pahentunut.

Eteläranta, eli EK, eli suomalaisen yritysmaailman raskain sarja tuki Kokoomusta viime vaaleissa miljoonilla euroilla. Me emme tiedä mikä summa oli, mutta se oli merkittävä. EK perusti yhdistyksen tukemaan Kokoomuksen vaalikampanjaa, mikä sinänsä on laillista, mutta yhdistyksen tilinpäätöksessä luki mediassa esillä olleiden tietojen mukaan: "Tuetaan kansallista Kokoomus-puoluetta X miljoonalla eurolla". Tämä on sekä yhdistyslain vastaista, että kirjanpitorikos. KRP, eikä kukaan muukaan, ole koskaan selvitellyt asiaa millään tavalla.

Kokoomus on tämän jälkeen Jyrki Kataisen johdolla tehnyt tulonsiirtoja kaikkein suurimpien yritysten ja rikkaimpien suomalaisten eduksi noin miljardilla eurolla. Verotusta on muutettu EK:n haluamaan suuntaan. Elinkeinoelämän johdossa häärii entinen kokoomusministeri ja Jyrki Kataisen hyvä ystävä herra Häkämies. Missä tahansa muussa maassa olisi selvää, että kokoomusvetoinen hallitus on ostettu EK:n toimesta ja tekee nyt sitä minkä EK rahoillaan osti: siirtää massiivisia pääomia sille ja suojelee sen taloudellisia etuja muiden kansalaisten tappioksi ja haitaksi. Vaan ei Suomessa. Päinvastoin, KRP ei sanallakaan edes mainitse koko asiaa. Se piilottelee sitä, suojelee sitä.

KRP, eikä mikään muukaan instanssi, ei selvittele vähittäiskaupan laitonta kartellia. Se on mahdollistanut ruoan hinnan nousun viimeisen kymmenen vuoden aikana toista sataa prosenttia. Mikään kustannustason nousu, energian hinnannousu, palkkatason nousu, tai muu ei selitä sitä, että peruna kallistuu vuodessa yli 90%. Mikään ei selitä sitä, että ruoan kuluttajahinnat ovat nousseet viimeiset kymmenen vuotta tasaisella tahdilla noin 10% joka vuosi, samaan aikaan kun yleisindeksi on ollut 2-3% ja palkkojen nousu samaa luokkaa. Ruoka on siis kallistunut Suomessa viimeiset kymmenen vuotta noin 7% enemmän, kuin palkat tai yleisindeksi ovat nousseet. Miten tämä on mahdollista? Siten, että markkinat ovat laittoman kartellin hallinnassa.

EU on huomautellut Suomea tästäkin asiasta, mutta hallitus, vetipä niitä sitten mikä puolue tahansa, vähät välittää EU:sta. Moni poliitikko kuuluu laittomien kartellien ytimiin ja niissä mukana olevien yritysten johtokuntiin ja hallituksiin. Suomalaiset puolueet ja poliitikot ovat siis mukana laittoman kartellin toiminnassa ja johdossa. He ovat osa Systeemiä, joka on vastoin kansainvälisiä sopimuksia, EU-lakeja ja kotimaisiakin lakeja.

Tutkitaanko heidän toimiaan? Onko KRP tai mikään muukaan viranomainen ryhtynyt selvittelemään sitä, miten on mahdollista etteivät Euroopan suurimpiin kuuluvat vähittäismyyntiketjut muka mahdu Suomen markkinoille? Miten on mahdollista, ettei Britannian suurin päivittäistavaraketju mahtunut Suomeen? Miten on mahdollista, ettei Ranskan suurin päivittäismyymäläketju löytänyt Suomesta toimitiloja?

Ehkä kyse on samasta ilmiöstä kuin kuuluisassa Loimaan Lidlissä. Saksalainen Lidl on tunkeutunut Suomeen kovasta vastustuksesta huolimatta, onneksi, ja osoittanut että tavaroita ja elintarvikkeita voi myydä myös halvemmalla. Ne voivat olla myös huomattavasti laadukkaampia ja halvempia kuin suomalaiset tuotteet. Muutamia vuosia sitten Lidl oli ilmoittanut avaavansa myymälän Loimaalle. Myymälää ei koskaan avattu. Lidlille ei löytynyt sopivaa liiketilaa. K- ja S-ryhmien myymälät paikkakunnalla toki toimivat ilman ongelmia.

Ne, joiden mielestä tässä ei ole mitään uhkaa tai ongelmaa, unohtavat sen tosiasian, että Suomessa ruoan hinta on koko Euroopan ja maailman huippua. Vaikka tulotasomme on vain eurooppalaista keskitasoa, elintarvikkeiden ja asumisen hinta on maailman huippua. Ruoka ja asuminen Helsingissä on jokseenkin samanhintaista tai kalliimpaa kuin New Yorkissa, Lontoosssa, Pariisissa tai Berliinissä. Tämä on laittomien kartellien ansiota. Niiden avulla markkinat suljetaan ja todellinen kilpailu pidetään ulkona. Se estetään. Ja siihen tarvitaan hyviä yhteyksiä poliitikkoihin ja virkamiehiin, joiden avulla todellinen vapaa kilpailu pidetään poissa.

Kannattaa muistaa, ettei yksikään suomalainen pääse karkuun tätä rikollisuutta. Yksikään meistä ei voi olla maksamatta kartellille korkeampaa hintaa. Kun suomalainen lihan tuottaja saa lihastaan 2-3 euroa kilo, se maksaa kaupassa JALOSTAMATTOMANA 10-30 euroa kilo. Itseasiassa jalostamaton liha on kalliimpaa kuin jalostettu. Kaupan puhetorvet perustelevat lihan hintoja jalostusasteella ja energiakustannuksilla, avaruusseikkailuilla ja Mikki Hiirellä. Joku siis vetää välistä, joku vie rahasi, ja se joku on laiton kartelli, jossa suomalaisilla päättäjillä on keskeinen roolinsa. Näiden laittomien kartellien toimintaa mikään suomalainen viranomaistaho ei selvitä tai tutki.

Niin sanottu asvalttikartelli-juttu on jo osoittanut, että liikemiesten ja valtion yhteistoiminta on olennainen osa laittomien kartellien operaatioita. Syytettynä olleet ovat oikeudessa avoimesti kertoneet, että valtio on ollut koko ajan toiminnasta tietoinen. Se ei kiinnosta KRP:tä, eikä juuri ketään. Ei edes mediaa.

Kun Arevan-ydinvoimalatyömalla ja lukemattomissa muissa rakennuskohteissa rikotaan suomalaista työehtolainsäädäntöä, tuosuojelumääräyksiä ja lakeja, se ei kiinnosta ketään. Miksi? Koska se hyödyttää suurimpia rakennusyhtiöitä. Ne palkkaavat alihankkijoita pitkiksi ketjuiksi, joiden alapäät suorittavat varsinaiset talousrikokset, joiden avulla pääurakoitsija kasvattaa voittomarginaalejaan. Tämä ongelma olisi helppo ratkaista. Tehtäisiin laki, jonka mukaan pääurakoitsija vastaa kaikesta. Piste. Harmaan talouden suuri ongelma poistuisi laakista. Näin ei tulla koskaan tekemään. Poliitikot pitävät siitä huolen.

RKP ja Kokoomus ministereineen ovat tehneet kulissien takana kaikkensa harmaan talouden ja pimeän rahan etuja edistääkseen. Ne vastustavat talousrikollisuuden tutkinnan tehostamista aktiivisin toimin ministerien puheista huolimatta ja ne ajavat maahan hallintarekisterilakeja, jotka ovat kaiken kansainvälisen talousrikollisuuden, massiivisen rahanpesun ja veronkierron perustyökaluja. Hallintarekisterien avulla musta raha elää ja voi hyvin, ja maamme hallitus tekee hartiavoimin töitä edistääkseen juuri sen hyvinvointia tämän lainsäädännön avulla.

Näitä suomalaisen järjestäytyneen rikollisuuden muotoja ei mielletä rikoksiksi, koska poliisi ei koskaan niitä sellaiseksi nimeä. Poliisi ei edes vaalirahakohun puhjettua kertaakaan ryhtynyt tutkimaan suomalaisia poliitikkoja puolueita ilman ulkoista painetta. Sittenkin kohteeksi valikoitui pari uhrilammasta: Antti Kaikkonen, joka vain peri Matti Vanhasen luoman rahantekokoneen, ja Ilkka Kanerva, joka ei oikein ymmärtänyt asioita. Yhtään puoluerahoitusta ei tutkittu, ei selvitetty valtakunnan tasoista korruptiota, ei mitään. Poliisi jätti tuolloinkin suomalaisen järjestäytyneen rikollisuuden raskaan sarjan rauhaan ja niin se lupaa tehdä jatkossakin. Siitä hallituksen ja poliisijohdon esityksessä on oikeasti kyse.

Maallamme on pääministeri, jonka nousu maamme johtoon alkoi vaaliväärennöksellä. Pääministeri Kataisen nousu Pohjois-Savon kokoomusnuorten johtoon oli vähintäänkin merkillinen kuvio, mutta poliisi ei tutkittuakaankaan nähnyt asiassa aihetta enempään. Syyttäjät jättivät asian sikseen. Netistä löytyy materiaalia tuostakin tapauksesta ja maalaisjärjellä asiaa tarkastellessa on aivan päivän selvää, että kyse oli rikoksesta. Se ei johtanut mihinkään, ei edes paljastuttuaan. Kun keskustelin asiasta erään pääministerin puoluekollegan kanssa, hän totesi vain, että tapaus on rikosoikeudellisesti jo vanhentunut. Siinä kaikki. Ei siis aihetta mihinkään.

Juuri tästä on hallituksen järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaohjelmassa kyse. Sillä huomio siirretään katutason rikollisuuteen, luodaan fiktiivisiä uhkakuvia kansalaisten hämäämiseksi ja pelotellaan ihmisiä. Todellinen valtakunnan ytimessä toimiva raskaansarjan rikollisuus jätetään rauhaan. Poliitikot ja liikemiehet voivat edelleen jatkaa Systeemin toimintaa ilman mitään pelkoa. KRP ilmoittaa julkisesti, ettei se ole kiinnostunut suomalaisesta järjestäytyneestä rikollisuudesta. Se haluaa askarrella jengiläisten kimpussa. KRP ei edes uskalla nuuhkaista Talvivaaraa, Euroopan Union suurinta ympäristörikosta, varsinkaan nyt kun valtio tuli suuromistajaksi.

Toisaalta on täysin ymmärrettävää, ettei KRP tai muukaan viranomainen uskalla käydä suomalaisen järjestäytyneen rikollisuuden kimppuun. Maamme rikollisverkosto on niin voimakas, että se kykenee erottamaan jokaisen poliisin, tuhoamaan heidän uransa ja maineensa. Se on tehnyt niin ennenkin ja nuo tapaukset muistetaan poliisijohdossa ja poliisien keskuudessa. Maamme rikollinen Systeemi on niin mahtava, että se kykenee muuttamaan lakeja, laatimaan niitä ja dominoi lupa- ja kaava-asioita. Yksikään suomalainen ei pääse pakoon tältä rikolliselta verkostolta.

Yksikään poliisi ei julkisesti uskalla asettua sitä vastaan. On paljon hauskempaa ja helpompaa kinata uhoilevien "liivijengiläisten" kanssa, kuin todella yrittää vaikuttaa maamme yhteiskuntaan ja siihen upottautuneeseen rikollisuuteen. Jengiläisistä ei ole poliisille tai yksittäisille poliisimiehille mitään todellista vastusta tai uhkaa. Koko maan korkeimmalla yhteiskunnallisella tasolla operoiva järjestäytynyt rikollisuus puolestaan rusentaa yksittäisen poliisin koska tahansa kuin lutikan ja poliisit tietävät tämän. Tarvittaessa koko poliisilaitos on suomalaisen rikollisverkoston käsittelyssä "hallinnollisin toimenpitein".

Suurin osa tuon rikosverkoston apurina häärivä ei edes tajua olevansa sitä. Suurin osa kansalaisista ei edes hahmota suomalaista järjestäytynyttä rikollisuutta, koska ei ymmärrä mistä siinä on kyse. Toimittajakollega kiisti sellaisen olemassa olon vain siksi, etteivät "ne tapa ketään". Tuokin on tulkinnanvarainen asia, mutta kuvastaa hyvin sitä ongelmaa, joka maassa on. Edes toimittajat eivät käsitä mistä on kyse.

Valkopesu on täydellinen.








6 kommenttia:

  1. Todella hyvää tekstiä.

    VastaaPoista
  2. Miten nyt sitten? Muuttamassa Nykiin, Lontooseen tai Berliiniin, jossa kaikki on hyvin, maito ja asuminen halpaa? Otathan mukaan kaikki liivijengit, jotka ovat joutuneet kovasti poliisin kiusaamiksi.

    Jätäthän tänne kuitenkin huonon, kartelleja tukevan ja rikollisen Suomen poliittisen järjestelmän, joka mm. itse päätti itselleen vaalirahoituksesta lain. Aika monta muutakin asiaa taisi päättää kartelliin, markkina-asemaan, kilpailutukseen. Jätä myös järjestelmän pyörittämä tuki vanhuksille, vähävaraisille, vammaisille ym., jokaiselle mahdollistettu koulutus, terveydenhuolto ja toivottavasti muuttuva sosiaalilaki, yms. yms. Jätä myös Olkiluodon työmaa, joka on niin pahasti rempallaan, että kaikki suomalaiset alihankkijat eivät viitsi niiden laatu- / tarkistusvaatimusten vuoksi mennä töitä tekemään.

    Toisinpäin on vähän raskaampi työ. Siis viedä meidän poliittinen järjestelmä, rakennettu talous ja 'huonovointi' mihin tahansa maailman maahan ja luoda sinne tällainen huono ja mätä yhteiskunta, poliisi, KRP ja hallitus, mutta jätetään tänne liivijengit jakamaan oikeutta, niin kaikilla on kivaa.

    Hyvä että jaksat kirjoittaa. Kuten itsekin sanoit, joitakin ajatuksia siitä aina löytyy kun äänensä avaa.

    VastaaPoista
  3. Kumman usein näiltä kilteiltä pojilta löytyy aseita ja huumeita. Jos haluavat muutoksen julkisuuskuvaansa, voisivat kokeeksi vähentää rikoksien tekemistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ei millää mutta pahalla OSA NIISTÄ ON TYÖTÄ TEKEVII REHELLISII IHMISIÄ!!!!!! toinen juttu mikää yllä mainituista kerhoista ei ole ryhmänä tehny mitää eikä kerho velvoita yhdenkää jäsenen tekee mitää rikosta yhteiskunta JA KPR LIIJOITTELEE KERHOJEN JUTUIS SAMAAN AIKAA HUUMEPOLIISIN SAASTAINEN ESIMIES ISTUU TUTKINTA VANKEUDESSAA

      Poista
  4. Perunan hinta tekee tietenkin liivijengien toiminnan lailliseksi. Höhhöö.

    VastaaPoista