keskiviikko 15. joulukuuta 2021

ILMAVOIMAT TAISTELI JA KANSA MAKSAA - TYÖLLISYYDEN TÄSMÄASE F-35

 F-35:n valinta Suomen seuraavaksi hävittäjäksi oli tietenkin odotetun kaltainen totaalinen fiasko, joka myös tehtiin huijaamalla kansalaisia ja poliitikkoja. Puhtaasti sotilaallisesti kone on auttamattoman vanha konsepti, eikä se palvele Suomea vihollisen ilmatoiminnan torjujana laisinkaan. F-35 hävisi ilmataistelusimulaation F-16 koneelle sata nolla, koska F-16 on taistelukone. F-35 on ohjusalusta. F-16 on konseptina noin 60 vuotias ja sen päivitetty versio siis ampui F-35 alas lähes kaikissa taistelutesteissä. Suomen ilmavoimat ovat siis valehdelleet selittäessään koneen loistavista hävittäjäominaisuuksista. Sellaisia sillä ei ole. Se on asealusta, ohjusten kuskauskone, eli kuljetuskone.



Koska F-35:n asekalusto tulisi koneen itsensä tavoin jatkossakin olemaan amerikkalaisten hallinnassa, me emme tee koneella yhtään mitään. Lentäjämme toki voivat osallistua jonkin kehitysmaan pommittamiseen NATO-sankareiden rinnalla, jos Yhdysvallat sen sallii. Muutenhan tämä romu on toimintakelvoton. Sen lisäksi että se on ainoa ns. "hävittäjä", joka on syttynyt palamaan itsestään sekä ilmassa että maassa, sen kehutut häiveominaisuudet ovat lähinnä vitsi. Jos kone ottaa mitään lisäaseistusta ruumaan kätkettyjen ohjusten lisäksi, se näkyy tutkissa oikein kivasti. Jos kone ei ota pommikuorman lisäksi muuta, se näkyy taas vanhanaikaisilla tutkilla oikein hyvin. Eli häivehommat ovat lapsille ja naisille suunnattua potaskaa. Tämän lisäksi satelliitit näkevät jokaisen koneen, joten se siitä.

Kysymys kuuluukin: miksi suomalaiset ammattisotilaat halusivat tämän koneen? Mikä sai heidät haluamaan tämän koneen? Varmasti osa on maanpetturihenkistä porukkaa, jolle ulkomaalaisen isännän miellyttäminen ajaa isänmaan ylitse niin että kolisee, mutta on kantahenkilökunnassa fiksujakin ihmisiä. Mikä ihme saisi fiksun upseerin valitsemaan rotiskon, kalliin sellaisen, jonka toimintakyky on naurettava, huoltovarmuus kyseenalainen ja jonka huolto ylipäätään on raskain mahdollinen? Miksi kukaan ammattisotilas haluaisi väenvängällä työkalun, jonka tietää olevan jo eilistä?

Koko toisen maailmansodan kovimpiin taistelulentäjiin kuulunut suomalainen Mannerheim-ristin ritari Hasse Wind kävi 1990-luvun alussa tutustumassa amerikkalaisiin ilmavoimiin. Palattuaan hän kertoi näkemyksenään sen, että tulevaisuudessa Suomi pärjää parillakymmenellä koneella, koska ilmasodan tulevaisuus kuului ohjuksille ja droneille. Tämä siis jo ennen Hornet-kauppoja. Ja ammattimiehenä Wind tiesi mistä puhui. Tulevaisuus on todellakin ohjusten ja dronejen, ei tavanomaisten lentokoneitten.



Jokainen ilmavoimien työntekijä tietää tämän. Afganistanin ja Irakin sodan pommituksista huomattava osa on tehny droneista. Ohjusiskuista ylivoimainen valtaosa on tehty ns. lennokki-iskuina, eli miehittämättömistä koneista kauko-ohjattuna. Amerikkalainen lentäjä ja pommittaja istuvat toimistossa Teksasissa ja ohjaavat dronea, joka lentää Irakin yläpuolella tuntikausia ja kun maali havaitaan, se tuhotaan ohjuksella. Toiselta puolelta maapalloa. Viimeiset parikymmentä vuotta tämä on ollut todellisuutta maailmalla. Presidentti Obama valtuutti tuhansia ohjusiskuja, jotka tehtiin droneilla. Lentäjiä ei tarvittu. Oli vain pari heppua Teksasissa ja yksi tukikohta, josta lennokit nousivat. Ja tällaiset droneiskut jatkuvat edelleen. https://www.youtube.com/watch?v=R7QPWSFDaWI

F-35 yliraskaine kustannuksineen ei olekaan taistelukalustoa, vaan ilmavoimien täsmätyöllistäjä. Se on kestoltaan pitkäaikainen, raskas, vaatii paljon miehiä ja lentäjiä, joita kaikkia ilmasodankäynnin tulevaisuus uhkaa työttömyyspäivärahalla. JOS Suomen ilmapuolustusta ajateltaisiin sotilaallisesti tehtäisiin täysin päinvastoin kuin nyt. Hankittaisiin liikkuvaa ohjuskalustoa idästä ja lännestä, pitkän kantaman ohjuksia ja lyhyen matkan ohjuksia, yksi jokaiseen jalkaväkiryhmään.  Muutama Patriot-järjestelmä ja S-500, tuhansia lähitorjuntaohjuksia ja ilmatilassamme ei lentäisi kukaan ilman lupaamme. Hankittaisiin yliäänellä lentäviä droneja, jotka voi varustaa nykyisiä hävittäjiä raskaammin. Mutta silloin valtaosa lentäjistä ja ilmavoimien henkilöstöstä joutui hakeutumaan McDonaldsin tiskille sen sijaan, että saa sivella suuren sotakoneen pintaa nännit jäykkinä. Juuri siksi F-35.

Toki muutamia työpaikkoja tulee myös Patrialle. Kyllä siitä kannattaa maksaa 30 000 000 000 euroa koska tahansa. Ja jos joku siellä nikottelee että hankintahinta on 10 miljardia, niin ministeri Kaikkonenhan sanoi jo tiedotustilauuden jälkeisenä päivänä, että kokonaishinta on 20 miljardia ja todennäköisesti nousee siitä, eli tuo jo aikoja sitten arvioitu 30 miljardia siis. https://yle.fi/uutiset/3-12225252

Mutta eivät suomalaiset ole ainoat itsensä työllistäjä. Koneen kotimaassa ilmavoimat totesi presidentti Trumpin kaudella, että F-35 on fiasko ja 1500 koneen tilaus peruttiin. Uuden hävittäjän kehittelykin oli jo pitkällä ja se tulisi valmistukseen jo 2025. Valta vaihtui Valkoisessa talossa ja yks kaks USAn ilmavoimat ilmoittikin tilaavansa 1700 F-35 konetta. Miksi? No, F-35 projekti ei ole sotilaallinen edes kotimaassaan. Se on työllisyyspoliittinen projekti. Konetta valmistetaan 12 eri osavaltiossa ja siitä saa elantonsa yli 100 000 ihmistä. Siksi projekti pitää pitää käynnissä, maksoi mitä maksoi. Ja jos joku idiootti ostaa niitä ulkomailla, hyvä. 

Jos joku siellä nyt yrittää mussuttaa itselleen, että ilmavoimat tietää F-35:n olevan paras kone juuri meidän olosuhteisiimme, voi vetää häpeähatun päähänsä. Ilmavoimat ei tiedä koneesta muuta kuin mainostajan puheet. Yksikään suomalainen lentäjä ei ole lentänyt koneella minuuttiakaan, itse asiassa ei edes sekuntiakaan. Suomalaiset ovat päässeet harjoittelemaan simulaattorilla, eli pelaamaan videopeliä, kokeilemaan istumista koneen ohjaamossa ja saanet pitää uutta kypärää päässään. Siinä kaikki mitä Suomen ikmavoimien edustajat ovat saaneet koneen kanssa tehdä vuosien "tarjouskilpailun" yhteydessä. 

Tätä ei tietenkään ole haluttu tuoda esiin, koska jos kansa saisi tietää etteivät ilmavoimien edustajat tiedä lainkaan kuinka F-35 käyttäytyy talvimyrskyssä, pimeässä räntäsateessa, kaatosateessa, tulipalopakkasilla, kesähelteillä yöttömässä yössä, kansa voisi pillastua. Tyhminkin ihminen tietää, ettei formula ykkösellä lähdetään kisaan ilman että sillä on ajettu satoja testitunteja. Yksinkertaisinkin einari tajuaa, että jos suomalaiset eivät ole lentäneet koneella sekuntiakaan, he eivät voi tietää siitä oikeasti yhtään mitään.

Toisaalta, eivät poliitikotkaan tienneet päästöstä tehdessään yhtään mitään. Tämä surkuhupaisa "tarjouskilpailu", jota ministeri Kaikkonenkin kehui perusteellisimmaksi sitten maailman luomisen, oli vain teatteria. Poliitikoille kerrottiin koneesta puolitoista päivää. Siis kertauksen vuoksi: 30 miljardin asehankinta tehtiin kuuntelemalla sotilaiden valehtelua päivä ja puolikas. Ihan kivasti.

Mutta kyse ei siis ollutkaan maanpuolustuksesta tai sodasta. Kyse oli ilmavoimien taistelusta olemassa olonsa puolesta. Vuosikymmenien mittaiseksi venytetty haamuhanke takaa ilmavoimien leikkien jatkumisen ja nykyisen henkilökunnan työpaikat. Tästä on kyse. Kaikki muu on selittelyä ja valehtelua. 

http://www.lentoposti.fi/uutiset/suomi_kouluttaa_ensivaiheessa_18_f_35_lent_j_kuusi_h_vitt_j_aluksi_k_ytt_n_yhdysvalloissa

4 kommenttia:

  1. Lieneeköhän niin, että tätä NATO-yhteensopivaa säilyketölkkiä tarvitaan Suomessa vain siksi, että NATO:n "Operaatio Barbarossa 2.0" käynnistyessä olisi myös Suomella jotakin, millä osallistua Moskovan ja Venäjän luoteisosien sotilaskohteiden pommittamiseen?

    Siihen kun kuulemma on tarkoitus hankkia juuri sellaisia ilmasta maahan ammuttavia risteilyohjuksia, joiden kantama on kuulemma Moskovaan saakka. Kuulostaako tällainen aseistus käyttökelpoiselta puolustussodankäynnissä? Ei, ei minustakaan.

    VastaaPoista
  2. PUOLUSTUKSESTA PELOTTEESEEN

    F-35 ei ole torjuntahävittäjä, vaan häivepommittaja, eikä sen hankinnalla ole mitään tekemistä itsenäisen maanpuolustuksen kanssa. F-35 on pelote (deterrence.) Suomi on nyt siirtynyt puolustamisesta uhkailuun ja pelotteluun. Jos hyökkäätte tai soditte, pommitamme kostoksi Moskovaa. Pelotetta tuskin on tarkoitus käyttää vain Suomen puolustamiseen, vaan Suomesta käsin tarvittaessa kostetaan myös USA:n suurvaltaetujen loukkaukset. Pysyvätkö Suomen F-35:t maassa, jos USA joutuu Venäjän kanssa sotaan Syyriassa, Ukrainassa, Balttiassa, tai vaikka Taiwanilla?

    Suomessa syytetään Venäjää Itämeren alueen sotilaallisen jännitteen kiristämisestä. Venäjä ei pohjoisessa ole vielä tehnyt mitään. Kuuluisassa "Krimin valtauksessa" Venäjän joukot hädin tuskin poistuivat tukikohdistaan. Ukrainassa odotetaan Venäjän joukkojen vihdoin saapuvan Donetskiin. Jännitettä Itämerellä on lisännyt USA:n ja Naton toiminta. Avoimesti valmistellaan Kaliningradin valtausta. Asettumalla USA:n suurvalta- ja sotapolitiikan välineeksi, Suomi on kiristämässä jännitettä rajoillaan äärimmilleen. Tilanne voi lähestyä asetelmaa Korean sisäisellä jakolinjalla. Tai vaikka Suomen rajalla vuonna 1939.

    Lännessä "Venäjän uhka" on (Ukrainan tapaan) yhä enemmän muuttunut sisäiseksi uhaksi. Koronakriitikot ovat Venäjän informaatiovaikuttamisen uhreja. Jokainen keltaliivi on potentiaalinen vihreä mies. Pahinta kaikesta, Venäjä uhkaa meitä kaasuputkella! Torjutaanko tässä sisäpoliittisia uhkia Naton ydinpelotteella?

    Venäjän ja USA:n välillä oli ennen sopimus, että yli 300 km yltäviä ohjuksia ei myydä kolmansiin maihin. JASSM-ER (Extended Range) ohjuksen kantama on 925 km. Suomella on ennestään lyhyen kantaman ohjuksia. Nyt päästään pommittamaan Moskovaa Suomesta käsin.

    "JASSM is just as much a deterrent capability, as it is a strike capability. It makes the enemy pause and think twice about aggressive action, because it provides precision strike of a wide range of valuable targets."
    — Senior Finnish official on why Finland needed these missiles, [22]

    VastaaPoista
  3. Nimenomaan tyhmä "tietää", että formula ykköstä testataan satoja tunteja ennen kautta. Fiksu tietää, että menneellä kaudella 2021 oli 3 testipäivää 8 tuntia per päivä. Ferrari ajoi eniten kierroksia (404) Bahtainin testeissä ennen kautta. Bahrainissa kierros on n. 1,5 minuuttia. Se tekee 10,1 tuntia radalla. Taidat muistaa menneitä aikoja ennen testirajoituksia. Nykyään formuloita ei testata juurikaan ja silti autot ovat kaikkien aikojen nopeimpia ja varsinkin luotettavimpia kuin ikinä! Kyä ne insinöörit nykyään vaan osaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, tyhmä varmaan tietää senkin että kolme kertaa kahdeksan tuntia on huomattavasti enemmän kuin mitä yksikään suomalainen kyseisellä lentävällä roskapöntöllä on koskaan lentänyt. Yksikään suomalainen lentäjä kun ei lentänyt ennen hankintaan sekuntiakaan tällä rakkineella. Voin olla väärässä, mutta veikkaan ettei yksikään F-1 talli ostaisi muukalaiselta autoa pelkän myyntipuheen perusteella kovimpaan mahdolliseen hintaan, varsinkin jos ja kun on lukenut ja kuullut vioista ja toimintahäiriöistä kyseisessä kojeessa ja tietää, että kyseinen konsepti on lähes 30 vuotta vanha, eikä edes ole suunniteltu F-1 kisoja varten. Voi olla, että tallit tekevät niin. En kuitenkaan menisi lyömään vetoa.

      Poista