torstai 6. huhtikuuta 2017

MITÄ VALTAMEDIA EI KERTONUT KIINAN PRESIDENTIN VIERAILUSTA

Suomalainen valtamedia osoitti jälleen kerran ammatillisen laadukkuutensa kertoessaan, että Kiinan presidentn vierailun tärkein ja olennaisin asia oli pandojen saaminen Suomeen. Hieno ja tärkeä asia sekin, mutta meneillään on kuitenkin hieman muitakin projektia, joista seuraavassa pieni tiivistelmä. Valtamedian toimittajat voivat käyttää tätä blogitekstiä lähteenään, kun eivät muuten tunnu löytävän uutisiin sisältöä.

Kiina on investoimassa Suomeen ainakin miljardin biopolttoaineterminaaliin. Se ei ole mikään pikkujuttu millään mittarilla. Se on kuitenkin pieni sivujuonne Kiinan tulevista arktisen alueen investoinneista. Belt and Road Investment -hanke BRI on maailman kenties suurin investointihanke. Seuraavien 15 vuoden aikana Arktisille alueille investoidaan Guggenheim Partners -konsulttifirman arvion mukaan noin tuhat miljardia dollaria. Siis 1000 miljardia. Seitsemässä jo käynnistetyssä hankkeessa budjetti on noin 500 miljardia dollaria.

Belt and Road Investmentin kooksi on kuitenkin ilmoitettu yli viisi tuhatta miljardia, siis 5000 miljardia. Sen rinnalla toisen maailmansodan jälkeinen Marshall-apu 120 miljardin dollarin budjetillaan on pikku kioskin somistamista. Kiinan presidentti Xi käynnisti hankkeen vuonna 2013 ja siinä on mukana on 65 maata, joskaan Suomi ei vielä ole sisällä, jollei tämän vierailun aikana toisin päätetty. Suomi on Norjan ja Ruotsin tavoin kuitenkin mukana Aasian Investointi Pankissa, joka sekin on mukana BRI:ssä, eli takaoven kautta roikutaan BRI:n helmoissa.

Kiinalla ja Venäjällä on jo nyt meneillään Yamal LNG projekti, joka kehittää Euraasian arktisten alueiden infraa 27 miljardilla. Pelkästään yhteen rautatieprojektiin on sijoitettu 3,2 miljardia dollaria. Tämän hankkeen johdosta Pohjoisen jäämeren rahtiliikenne kasvoi uusiin ennätyslukemiin jo viimevuonna. Islanti, jolla on kahden keskiset kauppasopimukset Kiinan kanssa, kasvatti viimevuonna talouttaan 7,2% EU:N JA EURON ULKOPUOLELLA, ja lähitulevaisuudessa Islantiin investoitanee noin 5 miljardia erilaisiin arktisiin infrahankkeisiin. Ja kaikki tämähän tapahtuu siis taloudellisen stagnaation ja ylivelkaantuneisuuteen keskittyvän EU:N JA EURON ULKOPUOLELLA.

BRI on myös jo nyt vaikuttanut Euroopan Unioniin tavalla, josta Suomessa ei ole puhuttu yhtään mitään. Itäisen ja keskisen Euroopan maat ja Kiina ovat mukana CEE:ssä, Kiinan ja näiden alueiden yhteistyöhankkeessa, joka keskittyy mm. kuljetusinfran luomiseen. Tähän hankkeeseen on varattu 11,1 miljardia dollaria ja lisärahoitusta on suunniteltu noin 55 miljardia dollaria. Hanke tulee koskemaan myös korkean teknologian hankkeita, kulutustavaratuotantoa ja infran kehittämistä 16 itäisen Euroopan maassa. Bryssel on tästä kuviosta pihalla kuin lumiukko. Samoin USA. Kysyykö joku vielä miksi Nato keskittää joukkojaan juuri näihin maihin?

Yhdysvallat ja Kanada ovat jäädyttäneet kaikki arktiset kehityshankkeensa ainakin toistaiseksi ja ne näyttävät putoavan kelkasta juuri pahimpaan aikaan. Ei siis mikään ihme, että USAn intresseissä on rikkoa lännen ja Kiinan ja Venäjän välejä kaikin mahdollisin tavoin. Eikä ole mikään ihme, että USAn intresseissä on sijoittaa sotajoukkojaan Suomeen ja Itämeren alueelle yhä enenevässä määrin. Sillä kun ei ole rahaa eikä pääomia, joilla kilpailla Kiinan ja Venäjän massiivisten investointien kanssa. Nähtäväksi jää millä ihmeellä USA yrittää vastata tähän arktiseen vyöryyn, vai liittyykö se mukaan myöhemmin, hattu kourassa.

Norjan ja Kiinan suhteet olivat "jäädytettyinä" kuuden vuoden ajan, mutta viimevuonna maat solmivat miljardien arktisia alueita koskevan sopimuksen ja normalisoivat välinsä. Oli pakko, mikäli haluaa olla mukana arktisten alueiden kehityksessä. Sekin on hienoinen hiushalkeama Naton idän vastaisessa rintamassa. Norja on Naton keskeisimpiä ja strategisesti tärkeimpiä maita, muttei sekään halua jäädä kapakalan syöjäksi arktisten alueiden Bonanzan syrjään.

Suomi on Arktisen neuvoston puheenjohtajamaa vuosina 2019-2022, eli juuri strategisen tärkeänä ajankohtana. Juuri siksi miljardin investointi Suomeen on summaansa merkittävämpi sijoitus ja juuri siksi Kiinan presidentti vieraili Suomessa, eikä Brysselissä tai Strassbourgissa Junckerin kanssa pälisemässä. Suomi ajaa myös, valtamedialta täysin pimennossa ja suuren yleisön tietämättä, Arctic Corridor -hanketta, jolla arktiset alueet yhdistettäisiin rautateitse keskiseen Eurooppaan. Tämä on yksi arktisten alueiden kunnianhimoisimpia infrahankkeita ja miljardiluokassa sekin.

Ne valtamediat, jotka vielä vähättelevät Jyrki Kataisen ja Alexader Stubbin viitoittamalla tiellä Venäjän ja Kiinan taloudellista painoarvoa, voivat pohtia tykönään seuraavia lukuja: Euroopan Unionin koko budjetti oli viimevuonna 155 miljardia euroa. Suomen valtion budjetti oli viimevuonna 54,391 miljardia euroa. BRI-hankkeen budjetti on noin 5 500 miljardia dollaria. Siis noin satakertainen Suomen valtion budjettiin verrattuna. Ja BRI on vain yksi Venäjän ja Kiinan taloushankkeista.

Mutta hyvä, että pandoille löytyy uusi koti ja että Kiinan presidentin vaimo, joka muuten on huippuluokan laulaja, vieraili Sibeliuksen kotona Tuusulassa. Ja hienoa, että suomalaistoimittajat saivat hieman vinoilla kiinalaisten sensuuri-innosta. Sehän osoitti kaikille kuinka kovan luokan journalisteja valtamediassa on.

Juvenaalissa kiukuttelukiimassaan valtamedian supertoimittajilta saattoi mennä ohi sellainenkin ajatus, että parin vuosikymmenen päästä Suomen taloudellinen pääkaupunki saattaakin olla Rovaniemi.

http://thediplomat.com/2017/03/chinas-belt-and-road-enters-the-arctic/?utm_content=buffer3e67a&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer


9 kommenttia:

  1. Kirjoitin syksyllä MEP Sarvamaan blogiin näin:
    Jos liikennehankkeilla Suomea lähdetään nousuun pistämään, ei hanke ole tunneli Tallinnaan, vaan rautateiden rakentaminen koillisväylää silmällä pitäen kohti Norjan Kirkkoniemeä ja Venäjän Liinahamaria.
    Rata rakennettaisiin noista kaupungeista 2-leveyksisenä (1435mm ja 1524mm) aina Tornioon saakka. Liinahamarin ja Kirkkoniemen ratojen yhtyessä Saariselällä, tulisi ratakilometrejä n.1000km. Radat tehtäisiin 2-raiteisina ja laskin ratakilometrille hintaa kaksitoista miljoonaa euroa, niin hinnaksi tulisi 12 miljardia.

    Hanke olisi huomattavasti fiksumpi ja vielä näyttävämpikin kuin saman hintainen kaljatunneli Viroon.

    Suomen on myös pidettävä silmällä mitä mahdollisuuksia rajamme tuntumaan tuleva Belkomur tuo tullessaan liikenneinfrallemme. http://blogit.iltalehti.fi/petri-sarvamaa/2016/08/05/helsinki-tallinna-tunneli-antaisi-mahdollisuuden-suomen-uuteen-nousuun/#comment-1291 t.Mikko

    VastaaPoista
  2. Jeah, tämä kannatti todella lukea. Kiinnittäkääpä tähän huomiota ja jakoon mahdollisemman laajalle.

    VastaaPoista
  3. Saamelaisten pitäisi olla huolissaan. Rautatietä siis todella suunnitellaan saamelaisten kotiseutualueen läpi? Toinen arveluttava hanke on biopolttoaineterminaali. Pelkään pahoin, että se merkitsee metsien hyödayntämisen lisäämistä monimuotoisuuden kustannuksella. Käytännössä puut hakataan entistä nuorempina. -Aikooko kapitalismi siis kuitenkin ikuistaa itsensä?

    VastaaPoista
  4. Hyvä kirjoitus. Laitetaan jakeluun.

    VastaaPoista
  5. Havaittavissa ehkä hieman ryssäihannointia. Olisit kertonut asiat niin kuin ne ovat, kiihkottomasti. Kommunismi sekä fasistisuus on sairasta, joka lyö läpi tekstistäsi.

    VastaaPoista
  6. Kiitos taas asiatiedosta :) Mä ihmettelinkin et oliks ne pandat nyt muka pääasia, ei sen puoleen onhan pandat kova juttu

    VastaaPoista
  7. On se hyvä, että edes Parkkosen Sande tekee selkoa näistä asioista. Perinteistä mediaa seuraava on ihan pihalla, ellei ole oppinut pitämään 95-prosenttia sen tiedoista valheena. Kiitos Sande! Oikein hyvä ja asiallinen kirjoitus!

    VastaaPoista