keskiviikko 14. huhtikuuta 2021

VIHREIDEN EKOKATASTROFI NUMERO YKSI

 Niin sanottu vihreä liike on saanut aikaan monia ekokatastrofeja historiansa aikana. Yksi suurimmista oli palmuöljyn lanseeraaminen biopolttoaineena ja ihmeellisenä tulevaisuuden pelastajana. Lopputuloksena on ollut sademetsien kiihtyvä tuho, ympäristötuhot laajemminkin ja kaikenlaisen saastumisen lisääntyminen, plus ihmisravinnoksi äärimmäisen kehnosti sopivan mutta halvan palmuöljyn ymppääminen kaikenlaisiin valmisteisiin kuluttajille kertomatta. Muitakin vihreän ideologian ekotekoja löytyy matkan varrelta useitakin "energiatehokkuslampuista" "energiatehokkuustaloihin", mutta tällä kertaa tartumme niistä kenties vaarallisimpaan ja tuhoisimpaan: sähkäautoon.


Vihreän teknologian, Green Techin lippulaivana leijuvan sähköauton jumalaista ekoystävällisyyttä on mainostettu ähkyyn saakka ja moni uskoo siitä kerrottuihin valheisiin. Lähes kaikki mitä teille sähköautoista on kerrottu on nimittäin valhetta.

Sähköautojen valmistus kuluttaa raaka-aineita ja energiaa enemmän kuin tavallisten autojen. Monet tutkijat ovat todenneet ääneen, että sähköautoissa käytetään kymmeniä kertoja enemmän kuparia kuin tavallisissa autoissa. Jos Euroopan autokannasta valtaosa muutettaisiin sähkäautoiksi, ihmiskunnan tulisi seuraavan 30-40 vuoden aikana kaivaa maaperästä yhtä paljon kuparia kuin tätä aikaa edeltäneen 4000 vuoden aikana. On melko todennäköistä, että maapallon kuparivarat eivät edes riitä tähän. Seurauksena on kuparin hinnan räjähtäminen kattoon ja raaka-aineen vähetessä todennäköisiä sotia sen hallinnasta. Joka ei usko, että kuparista ei käytäisi sotia, voi katsoa Lähi-itää ja miettiä mistä siellä on sodittu viimeiset 60 vuotta. Yhdysvallat on vienyt Afganistanista miehityksensä aikana mineraaleja noin kuuden miljardin dollarin edestä. Ukrainassa soditaan maan kaasu- ja öljyvaroista, sekä kivihiilestä. Kongossa käytiin veristä sisällissotaa parikymmentä vuotta akkujen raaka-aineiden hallinnasta. Kuparin muuttuessa harvinaiseksi strategiseksi metalliksi sen hallinnasta tullaan käymään sotia.

Sotien aiheuttamat ympäristötuhot tiedetään hyvin, samoin kuin niiden aiheuttamat inhimilliset kärsimykset, mutta sähköauto on vihreille jumalainen pelastus, jonka vuoksi pienet uhraukset ovat ihan jees. Niihin kuuluu tietenkin kyseisten akkuraaka-aineiden hankinta ja sen toiminnan aiheuttamat ympäristötuhot. Kokonaan oma lukunsa ovat akkuteollisuuden saastepäästöt ja se, että sähköautojen akkuteknologia on sellaista, että akut ovat vanhettuaan ongelmajätettä. Ongelmajätteiden käsittelyssä syntyy saasteita ja kuluu energiaa. Jokainen voi mielessään miettiä millaisesta ongelmasta puhuttaisiin, jos maailman autokanta todella muuttuisi sähköiseksi ja akkujen määrä kasvaisi satoja miljoonia kertoja suuremmaksi kuin nykyisin. Se olisi totaalinen ekokatastrofi sekin.

Sähköauto urvelot ratsastavat ihmiskunnan historian suurimman huijauksen varassa, eli puhuvat siitä kuinka liikenteen hiilidioksidipäästöt vähenisivät olemattomiin sähköauton pelastaessa maailman. Sekin on täysi valhe. Sähköautokannan lisääntyessä vaadittuihin määriin energiantuotantoa pitäisi lisätä järkyttäviä määriä ja valtaosa maailman energiatuotannosta pyörii edelleen fossiilisten polttoaineiden varassa. Eli energiatuotannon päästöt kasvaisivat espotentiaalisesti nykyisestä tasosta. Yhdysvaltain energiavirasto on laskenut, että parhaimmillaankin aurinkoenergia voisi korvata noin kolmanneksen nykyisestä tuotannosta vuoteen 2040 mennessä, siis jos kaikki menisi nappiin ja sujuisi kuin tanssi. Mutta sekään ei riittäisi paikkaamaan sähköautojen vaatimaa energiantuotannon lisäämistä, joka siis tuottaisi niitä hiilidioksidipäästöjäkin moninkerroin nykyista paljon enemmän. Ainoa päästötön energialisäys olisi mahdollista vain lisäämällä ydinvoimaloiden määrää moninkertaiseksi nykyisestään, mikä on melko ironista kun muistaa, että koko vihreä liike syntyi vastustamaan ydinvoimaa. 

Kokonaan toinen juttu on se, että Yhdysvaltain viranomaisten laskelmien mukaan sähköautojen päästövähennys olisi noin puoli prosenttia vuoteen 2050 mennessä. Ei siis mikään valtaisa suoritus ajoneuvolta, jonka väitetään pelastavan koko ihmiskunnan ja maapallon. Sähköautojen vähäpäästöisyyskin hupenee kummasta verrattaessa niitä uusiimpiin polttomoottoreihin, joiden päästöt eivät ole kuin murto-osa siitä mihin sähköautoja yleensä vertaillaan. Jostakin kumman syystä sähköautopropagandistit käyttävät vertailuissaan noin 30 vuotta vanhoja liikenteen päästöarvoja. Syitä voi vain arvailla. Polttomoottoreissa voidaan myös käyttää polttoaineita, joiden päästöt ovat lähinnä vesihöyryä, eli ei mitään, ja mitä tahansa polttoaineita paistirasvoista lähtien. Sähköautot toimivat vain ladattavalla energialla, joka on tuotettava ydinvoimalla tai fossiilisilla raaka-aineilla. Aurinkoenergia voi korvata nämä kaksi joskus sadan, kahden sadan vuoden päästä, jos oikein hyvin menisi.

Kokonaan oma lukunsa on se, että sähköautojen elinkaari on varsin lyhyt. Akkuteollisuuden mukaan lähitulevaisuudessa on saatavilla EV-akustoja, joiden käyttöikä olisi jopa 12 vuotta. Tämä siis valmistajien etujärjestöjen mukaan. Kuten tiedämme, arvio on varmasti yläkanttiin. Mutta olettakaamme että näin olisi. 12 vuoden kuluttua sähköauto lakkaisi toimimasta. Akkujen vaihtaminen ei olisi yksinkertaista, eikä halpaa, eikä akkuja todellakaan pystytä kierrättämään kuten vihreväki aina väittää. Sähköautoakut ovat ongelmajätettä. Käytännössä 12 vuotta vanha sähköauto olisi tiensä päässä jo vanhentuneen teknologiansa vuoksi, jos se muuten edes olisi enää käyttökelpoinen. 

Nykyisten uusien autojen keskimääräinen virallinen käyttöikä on noin 3-5 vuotta, siis tavallisilla autoilla, ja sähköautojen oletetaan vanhenevat tätä nopeammin kevyemmän rakenteensa ja muiden teknisten haasteiden vuoksi. Vanhimmat edelleen teillä liikkuvat polttomoottoriautot ovat hieman yli satavuotiaita. Sitä sopii miettiä. Kumpi on ekologisempaa: auto, jolla ajaa kolme sukupolvea, vaiko auto joita yksi ihminen tarvitsee kolme elämänsä aikana ja joka kuluttaa energiaa valtavia määriä?

Lyhyesti voimme todeta, että vihreiden innolla ajama sähköautouudistus on lähitulevaisuuden ympäristö katastrofi nimenomaan globaalissa mitassa. On toki mukavaa, jos Puu-Käpylän puistokaduilla suhailee äänettömiä ja päästöttömiä söpöjä autoja, mutta siellä missä soditaan kuparista, eletään keskellä akkumineraalikaivosten myrkkypäästöjä, hengitellään akkujen hävittämisen myrkkykaasuja tai jännitetään kosahtaako uusi ydinvoimala milloin, tilanne on hieman toisenlainen. Mutta vihreyshän on juuri tätä: illusööristä maailman parantamista, joka todellisuudessa johtaa ekologisiin onnettomuuksiin ja ympäristötuhoihin, mutta niin kauan kun ne tapahtuvat muualla, se kelpaa oikein hyvin vihreille.

Kokonaan oma lukunsa on tietenkin hinta. Niin kauan kun hallitukset myöntävät sähkautoiluille massiivisia tukia ja verovapauksia, homma vaikuttaa kannattavalta ja fiksulta. Tosin, vaikka tuet ovat muhkeita, sähköautot ja sähköautoilu ovat ja pysyvät köyhän kansan ulottumattomissa tulevaisuudessakin. Ja nämä tuet ja verohelpotuksethan maksat sinä ja muut veronmaksajat jossakin muodossa. Eli sähkäautoilu ei ole taloudellistakaan, kun tarkastellaan kokonaisuutta. Vai minkä hintaiseksi luulette koko maan kattavan sähköautojen latauspisteiden verkoston? Paljonko sen rakentaminen maksaisi? Mikä olisi sen käyttäkustannus? 

Niinpä. Tälläkin vihreällä äpärällä on tuomisinaan jotakin aivan muuta kuin mitä vihreät satusedät ja tädit teille uskottelevat. Tokihan tähänkin tekstiin vastataan "tutkimuksilla" ja muilla, mutta tämähän on tuttua jo entuudestaan. Vihreiden tutkimukset ovat hieman kuin natsi-Saksan tai Neuvostoliiton: tulokset vahvistavat aina poliittista linjaa ja tukevat sitä, olipa totuus mikä tahansa. 


https://www.politico.com/agenda/story/2018/05/15/are-electric-cars-worse-for-the-environment-000660/

https://www.carmagazine.co.uk/electric/how-long-do-electric-car-batteries-last/

https://www.autoweek.com/news/green-cars/a1836906/will-electric-cars-serve-you-longer-gas-and-diesel-cars/

1 kommentti:

  1. Hyviä pointteja, itsekin vaivannut päätään sillä miten ja millä rahalla valtakunnan laajuinen latausverkosto rakennetaan, päättelin ettei sitä ole aikomustakaan rakentaa, jokaiseen isompaan kaupunkiin rakennetaan isolla hopulla valtavasti asuntoja, "vihreän" politiikan tarkoitus on tyhjentää maaseutu asukkaista, näin ollen latausverkosto tarvitaan ainoastaan pääteiden varsille jotta "vihreät" pääsevät Lappiin skimbaamaan tai ekomökilleen.
    Korpeen jääneet sissit voivat ladata autonsa vaikka käsidynamolla, että pääsevät kauppaan tai lekuriin muutaman sadan kilometrin päähän.

    VastaaPoista