Kenen mielestä juhlavuoden juhlarahasarjan kärjeksi sopii kuva, jossa suomalaiset tappavat suomalaisia? Miten he asian itselleen perustelivat?
"Lautakunnan puheenjohtaja on professori emeritus Tapio Yli-Viikari, Aalto-yliopisto.
Lautakunnan jäsenet ovat:
• Juha Halonen, neuvotteleva virkamies, Valtiovarainministeriö
• Teijamari Jyrkkiö, intendentti, Ateneumin taidemuseo
• Päivi Heikkinen, osastopäällikkö, Suomen Pankki
• Paola Suhonen, muotoilija, yrittäjä, Suomi 100 hallitus
• Henna Karjalainen, viestintäjohtaja, Suomen Rahapaja Oy
Juhlarahalautakunnan sihteerinä toimii Suomen Rahapajan viestinnästä Auli Mikkonen."
Tämä on hyvin lyhyt blogi. Kysymys kuuluu; miten tämä porukka voi mitenkään olla sitä mieltä, että itsenäisyyttä juhlistetaan tekemällä raha, jossa suomalaiset ampuvat suomalaisia? Ihmetystä herättää sekin, että teloituskolikon valitsijoista viisi on naisia ja kaksi miehiä.
Kyllä, se on osa historiaamme, sen synkin luku, mutta mitä juhlimista on siinä, että suomalaiset tappoivat toisiaan?
Ymmärtäisin munauksen, jos asialla olisi joukko teinejä, joille sisällissodan murheellinen luku olisi täysin vieras ja puolituntematon asia, mutta voisin kuvitella, että tuossa joukossa on ainakin joku, jonka suvulla on muistoja tuosta hirvittävästä kansallisesta onnettomuudesta. Tai että edes joku olisi ymmärtänyt, ettei siinä ole mitään juhlallista, kun suomalaiset tappavat toisiaan. Koskaan. Millään perusteilla.
Jotta asia tulisi selväksi jokaiselle, esitän tässä yhteydessä kuvia, jotka ilmeisesti olisivat nekin sopineet lautakunnan, hallituksen, valtiovarainministeriön ja eduskunnan mielestä JUHLArahaan.
Kolikon suunnitelleen mielestä tämä on juhlavaa. Rahapaja itse käytti sanaa Nostalgista. Tämä on siis nostalgista Rahapajan itsensä mukaan.
Kolikkolautakunnan mukaan tämä on juhlallista. Valtiovarainministeriön mielestä tämä on juhlavaa. Hallituksen mielestä tämä on juhlavaa. Ministeri Orpo meni ja hyväksyi tämän juhlalliseksi, ennen kuin nousi kohu ja mies rupesi katumaan.
Koko eduskunnan, jokaisen kansanedustajan mielestä tässä kaikessa on jotakin juhlavaa ja juhlallista. Ylevää siis.
Mieti sitä, suomalainen. Heidän kaikkien mielestä tämä on juhlallista, juhlavaa. Tämä on heidän mielestään ylevää, hyväksyttävää.
Mieti sitä oikein pitkään.
Toimikunta on toimikunta ja taiteilija taiteilija. Ehkä juhlarahan ei pidäkään olla merkityksetön ja pomppasi. Ehkä rahasarjan pitääkin herätellä. Olisko vuosi 1918 pitänyt näyttää vain ylevänä? Kolikolla on aina kaksi puolta. Se on selvää että aihe koskettaa, sinäkin näet sen jostain omasta näkökulmastasi. Me jokainen.
VastaaPoista100-vuotis juhlan kunniaksi julkaistun juhlarahan suunnittelukomitea on joron jäljillä. Juhlarahan pitäisi esittää joitakin Suomen parhaita saavutuksia, joista me olemme ylpeitä. Komitea on oivaltanut, että Suomi ei ole enää itsenäinen, joten sitä ei voi enää juhlia.
VastaaPoistaVielä nolompi on kakkosraha, joka kuvaa nuorta lasta, joka hukkui yrittäessään päästä Kreikkaan. Siis Suomen tehtävä itsenäisyytensä menettäneenä on kunnioittaa hukkuneita pakolaisia, koska uusien isäntiemme globalistien mukaan meidän tulisi vastaanottaa kaikki pankkiirien sytyttämien sotien seurauksena syntyneet pakolaislaumat.
On tunnettua, että hallitiksemme täyttää kaikki pankkiirien heille asettamat vaatimukset oman edun tavoittelussaan, mutta pankkiirien vaatimusten esittäminen Suomen juhlarahassa on ylimitoitettua. Mutta sopii hyvin tulevaisuuden Suomikuvaan - olemme pian pankkiirien avuttomia velkaorjia, ellemme eroa euron kuolemansyleilystä.
Juuri näin.
PoistaEi ole niin tunnettuja noi kuvat, tosin se Syyrialais lapsen raato on päätynyt yhteen noista kolikoista. Mieti sitä oikein pitkään, miksi Syyrialainen, eikä esim tuota alinta kuvaa.
VastaaPoistaJuhlan aihehan on, että selvisimme tuosta vaikeasta ajasta, ei se, että jotkut ampuivat ketään. Ongelma on lähinnä, että tämä on tiedettävä erikseen kun kolikon näkee, jotta ymmärtää ettei kolikko juhlista punaisten joukkotuhontaa. Viestintä taiteilijan näkemyksen ja muun maailman välillä ei toiminut. :(
VastaaPoistaYmmärtäisin jos lautakunta olisi antanut lausunnon: "valitsimme kolikon jossa haluttiin muistuttaa suomalaisia siitä millaisia törkeyksiä ja rikoksia suomalaisetkin ovat toisilleen tehneet jotta suomalaiset eivät kuvittelisi olevansa joitain puhtaita pulmusia."
VastaaPoistaSopii aikaan, jota elämme eli KÖYHÄNTAPPO TALKOOT menossa!Esim. "puoliväliriihen tulokset"...
VastaaPoista1% mieleltään
Maaltapako kolikko kuvaa 1950 luvun jälkeistä aikaa kun peltoja pantiin pakettiin ja syntyi voivuoria. Maaseutu koneellistui ja väki muutti kaupunkien lähiöihin ja tehtaisiin töihin. Pakettipellot tuli jäädäkseen kun yli 400 tuhatta suomenhevosta lähetettiin Italiaan teuraaksi tarpeettomana. Puolimiljoonaa hehtaaria vapautui hevosten ravinnosta ja siihen asti energiaomavarainen Suomi siirtyi koneellistumisen myötä tuontienergian suurkuluttajaksi. Teollinen "kissinrasva" korvasi terveellisen ja paremman makuisen voin halpuudellaan. Tervehenkinen ja omavarainen Suomi sairastui edistyksen ikeeseen ja pankkien vallan alle maan autioituessa.
VastaaPoistaTässä maassa pääsee asioista päättämään toinen toistaan vähä-älyisemmät ihmiset.
VastaaPoistaPätee aina eduskuntaan saakka.
Ei siis ihme jos asiat ovat viturallaan.
Markus syytti suomalaisia, kun tulisi syyttää valtaan pyrkiviä. Kun vieras valta oli loppunut, Suomen vallanjanoiset kiihkossaan eivät osaneet neuvotella, vaan tarttuivat aseisiin. Sotaintoa riitti liki kolmekymmetä vuotta.
VastaaPoistaJokaisessa kulttuurissa, jossa vieras valta poistuu, olisi mainio tilaisuus vaalia vapautta ja miettiä tulevaisuutta. Mutta ihmisten joukossa on omia etujaan ajavan joukon kiihoitusta ja tuloksena poikkeuksetta sisällissota, jossa valta jaetaan voittajien kesken.
Myöhemmin tilanteen rauhoituttua valtaan pyritään lupaamalla kansalaisille hyvää mutta vallassa ollessa lupaukset petetään. Tässä vaiheessa ollaan Suomessa tänään.
http://suomifinland100.fi/project/suomen-hauskin-mies-elokuva/
VastaaPoista