Eilen 3.12.2017 pääministeri Sipilä oli YLEn Pääministerin kyselytunnilla puhumassa pehmeitä. Hän valehteli taas kerran, että pienet kotimaiset terveysalan yrittäjät pääsisivät osallisiksi hallituksen SOTE-ohjelmasta. Se on täyttä roskapuhetta. Kun kokonaisen maakunnan terveyspalveluita yksityistetään ja ulkoistetaan, hieroja Siilinjärveltä tai Sipilän fysioterapeutti eivät todellakaan pärjää kilpailutuksessa, eikä heillä myöskään ole mitään resursseja kokonaisen maakunnan terveyspalveluiden järjestämiseen.
Hallituksen ja koko eduskunnan SOTE-umpikuja, todellinen motti, on kuitenkin tässä: ne eivät voi pakottaa kuntia yhtään mihinkään. Tai voisivat, mutta se vaatisi Suomen valtiosäännön, perustuslain muuttamista.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
Katsotaanpa mitä perustuslaki sanoo kunnista perustuslain 11. luvussa.
"121 §
Kunnallinen ja muu alueellinen itsehallinto
Suomi jakaantuu kuntiin, joiden hallinnon tulee perustua kunnan asukkaiden itsehallintoon."
Jotta hallitus voisi pakottaa kunnat tottelemaan itseään, sen olisi muutettava tuo pykälä. eli poistettava kuntalaisilta oikeus itsehallintoon, kansalaisten vapaaseen päätösvaltaan, eli peruskansalaisoikeuteen.
Pääministeri ja muutama muukin ministeri on rehvastellut kuinka vuodenvaihteen jälkeen tulee laki, joka lopettaa kuntien omat ratkaisut SOTE-asioissa. Jos se laki ei ole tämän perustuslain 121. pykälän muutos, se laki on laiton, eli perustuslain vastainen. Ja silloin tullaankin toiseen perustuslain kohtaan, joka lyö länget Sipilänkin kaulaan.
Perustuslain säätämisjärjestys
Ehdotus perustuslain säätämisestä, muuttamisesta tai kumoamisesta taikka perustuslakiin tehtävästä rajatusta poikkeuksesta on toisessa käsittelyssä äänten enemmistöllä hyväksyttävä lepäämään ensimmäisiin eduskuntavaalien jälkeisiin valtiopäiviin. Ehdotus on tuolloin valiokunnan annettua siitä mietintönsä hyväksyttävä asiasisällöltään muuttamattomana täysistunnossa yhden käsittelyn asiana päätöksellä, jota on kannattanut vähintään kaksi kolmasosaa annetuista äänistä.
Ehdotus voidaan kuitenkin julistaa kiireelliseksi päätöksellä, jota on kannattanut vähintään viisi kuudesosaa annetuista äänistä. Ehdotusta ei tällöin jätetä lepäämään, ja se voidaan hyväksyä vähintään kahden kolmasosan enemmistöllä annetuista äänistä."
Ja ikään kuin tässäkään ei olisi tarpeeksi hallituksen aikeiden motittajaa, niin perustuslaissa on tällainenkin kohta:
"2 §
Kansanvaltaisuus ja oikeusvaltioperiaate
Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta.
Kansanvaltaan sisältyy yksilön oikeus osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnan ja elinympäristönsä kehittämiseen.
Julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia."
Kerrataanpa vielä tämän perustuslain toisen pykälän viimeinen pätkä, niin että ministerit ja kansanedustajatkin kenties pääsevät kärryille asiasta:
"JULKISEN VALLAN KÄYTÖN TULEE PERUSTUA LAKIIN. KAIKESSA JULKISESSA TOIMINNASSA ON NOUDATETTAVA TARKOIN LAKIA."
On täysin ymmärrettävää, ettei pääministerinä toimiva insinööri käsitä mitä tämä tarkoittaa, mutta luulisi eduskunnasta löytyvän edes yhden lainoppineen, joka kykenee selittämään asian yksinkertaisemmille kollegoilleen. Ministeri Häkkänen on muistaakseni juristi. Hänen pitäisi olla täysin tietoinen siitä, ettei hallitus voi pakottaa kuntia yhtään mihinkään, ilman että perustuslaki avataan ja sitä muutetaan.
Hallituksen ja eduskunnan lainvastainen toiminta ei sinänsä ole mitään uutta. Eduskunnat ja hallituksethan ovat pyyhkineet maamme perustuslailla peppuvakoaan jo parin vuosikymmenen ajan ja ehkä juuri siksi siellä on niin kovin vaikea käsittää, mikä tässä SOTEssa meni pieleen.
Tanakkaa tekstiä tästä murheellisesta tilanteesta, jossa Suomi nyt makaa. Kiitos Sami!
VastaaPoista