On enemmän kuin todennäköistä, että Jeesuksen hauta
on jo löydetty. Monet asiantuntijat ovat tyrmänneet monelta taholta
tämän kyseisen haudan, on sanottu, että vaikka kyseisestä
haudasta onkin löydetty luukirstuja joissa on oikeat nimet, se ei
vielä takaa mitään.
Kuolleen
meren eteläpäästä Maozan kaupungista on löydetty myös hauta,
josta on löydetty nimet Jeesus, Simon, Mariamne, Jaakob (Jacobus)
sekä Juudas. Tämä hauta on ensimmäiseltä vuosisadalta eaa.,
joten Heidelbergin Uuden testamentin tutkimuksen laitoksen johtaja
Peter Lampen mielestä asiassa ei ole mitään ihmeellistä.
Lampe
unohtaa kuitenkin yhden asian: tämä toinen hauta on ajoitettu
täysin oikeaan aikaan, ensimmäiselle vuosisadalle, ja se sisältää
ossuaareja, joita käytettiin vain vuosina 30 eaa. – 70 jaa. Se on
myös löydetty Jerusalemin läheltä.
Yksi historian merkittävimmistä haudoista tänään |
Haudan
merkittävyyden kieltäjien joukossa on koko joukko teologeja,
historian tutkijoita, raamatun tutkijoita, kielitieteilijöitä ja
monia muita alan asiantuntijoita.
Itseasiassa
vuonna 2008 järjestettiin kokonainen seminaari, jonka teemana oli
kumota haudan merkitys. Kyseessä oli Princetonin yliopiston
teologisen seminaarin kolmas symposium ja paikalle oli kutsuttu
arvovaltaista väkeä. Jerusalemissa kokoontuneella tiedemiesten ja
tutkijoiden joukolla oli mutkikkaasta otsikosta huolimatta vain yksi
agenda ja se oli kieltää haudan ja Jeesuksen välinen yhteys.
Järjestäjien kannalta symposium ei sujunut ihan käsikirjoituksen
mukaan.
Hautaa
ensimmäisenä tutkineen kunnioitetun ja arvostetun arkeologi Yosef
Gatin leski tuli vastaanottamaan edesmenneen miehensä puolesta tälle
myönnetyn palkinnon. Puheessaan leski paukautti pommin arvovaltaisen
väen keskuuteen.
-
Mieheni, eteläisessä Jerusalemissa sijaitsevan Itä-Talpiotin
haudan tutkimuksen pääarkeologi, oli syvästi vakuuttunut siitä,
että hauta jonka hän tutki vuonna 1980, oli todellakin Jeesus
Nasaretilaisen ja hänen perheensä hauta.
Lesken
mukaan hänen miehensä oli salannut haudan vuoteen 1996 saakka,
koska pelkäsi löydön aiheuttavan antisemitismin aallon kautta
maailman.
Seminaarin
jälkeen koko porukka, leskirouvaa lukuunottamatta, syytteli mediaa
ja muutamia ihmisiä asioiden sekoittamisesta ja väärän tiedon
levittämisestä, valehtelusta ja kaupallisesta
sensaatiohakuisuudesta. Princeton antoi virallisen lausunnon, jossa
kiisti haudan olevan Jeesus Nasaretilaisen perhehaudan ja syytteli
amatöörejä asioiden tahallisesta sotkemisesta.
Talpiotin haudan suuaukko vuoden 1980 kaivauksissa |
Kyseessä
on siis kuuluisa Talpiotin hauta. Kyseinen hauta löydettiin
sattumalta rakennustöiden yhteydessä vuonna 1980 ja se oli
arkeologinen sensaatio. Hauta kuului varakkaalle perheelle ja
vastaavanlaisia on löydetty noin 900, mutta tämä oli säilynyt
suhteellisen koskemattomana ja oli varsin suuri.
1982
tavallisen kerrostalon takapihalla, kirjaimellisesti takapihalla,
sijaitsevaan hautaan pääsi talon pikkulapsia. He mönkivät
viranomaisten tarkasti sulkemassa ja betonilaatan alle piilottamassa
haudassa ja toivat sieltä hautaan unohtuneita uskonnollisia
tekstejä. Rouva Tova Bracha ilmoitti asiasta viranomaisille, jotka
tulivat ja sulkivat haudan entistä tiukemmin.
Haudassa
oli kymmenen ossuaaria, joista kuudessa oli kirjoitusta.
Luukirstuissa olivat nimet:
Yeshua
bar Yehosef.
Maria
Yose
Maramene
e Mara
Matya
Yehuda
bar Yeshua.
Ensimmäinen
nimi on tietenkin Jeesus Joosefin poika. Tekstin alkuperästä
kiistellään yhä, sitä on väitetty väärennökseksi, mutta
joiden tietojen mukaan nimi Yeshua on varmasti oikealta ajalta. Myös
tekstin loppuosa on joidenkin tutkijoiden mukaan oikealta ajalta.
Toisten tutkijoiden mukaan se on väärennös.
Maria
lienee Jeesuksen äiti.
Yose
on hellittelymuoto nimestä Joosef, jota käytettiin myös Jeesuksen
pikkuveljestä Joosefista. Kuka tahansa tämä Joosef onkin ollut,
hän on ollut pidetty ja rakastettu poika tai perheen jäsen.
Maramene
e Mara on poikkeuksellinen. Maramene on nimen Maria hyvin harvinainen
kirjoitusmuoto, sinuttelu ja nimenomaan hellyyttä osoittava muoto.
Samaa nimeä käytetään myöhemmissä kristitillisissä teksteissä
vain yhdestä naisesta koko maailmassa. Maramene,
Mariamne, Maria Magdalena.
Kaiken
lisäksi nimen loppuepiteetti Mara tarkoittaa Mestaria. Kuten
muistamme, myöhemmässä kristillisessä perinteessä Maria
Magdalenasta käytettiin myös ilmaisua Apostolien apostoli. Maramene
e Mara on siis suomeksi Maria Mestari, eli Maria Magdalena.
Nimi
Matya on arameankielinen muunnos nimestä Matteus. Kuten muistamme,
Matteus oli yksi apostoleista ja luultavasti Jeesuksen sukulainen
hänkin.
Viimeinen
nimi Talpiotin luukirstuissa tuo eteemme arkeologisen faktan: Yehuda
bar Yeshua eli Juudas Jeesuksen poika.
Yksi Talpiotin luukirstuista eli ossuaareista |
Talpiotin
haudasta löydettiin jokaisesta ossuaarista ihmisjäänteitä. Mitään
luetteloa ei kuitenkaan tehty, vastoin yleisiä arkeologian
periaatteita, tai sitten sellaiset muistiinpanot ovat kadonneet.
Haudan lattialta löydettiin edelleen kolme pääkalloa,
murskaantuneita luita ja kaikki viittasi siihen, että hauta oli
ryöstetty jo antiikin aikana.
Vuonna
2006 Torontossa Kanadassa tehtiin mitokondrio DNA määritys
Maramenen ja Jeesus Joosefin pojan luista saaduille näytteille ja
tulos vahvisti osaltaan sen, mitä moni oli osannut odottaakin. Nämä
kaksi eivät olleet sukulaisia keskenään, siis he eivät jakaneet
samaa mitokondrio DNA:ta.
Tästä
tieteellisestä faktasta päästäänkin seuraavaan kysymykseen:
miten on mahdollista, että nämä kaksi olivat samassa
perhehaudassa, kun he eivät olleet biologisesti samaa sukua?
Jompikumpi
on avioliiton kautta haudassa, Jeesus Joosefin poika tai Maramene e
Mara, Maria Mestari.
Asian
olisi voinut tarkistaa helposti tarkemmilla lisätutkimuksilla, mutta
valitettavasti kaikki haudasta löydetyt luut on sittemmin luovutettu
uskonnollisille viranomaisille hautajaisia varten. Uusia tutkimuksia
ei siis enää päästä tekemään.
Luukirstuista
on myös tehty niin sanottuja patina kokeita, eli tutkittu niiden
pintaan ja kirjainsyvennyksiin tarttunutta likaa ja nämäkin testit
ovat varmistaneet, että hauta ja kirstut ovat todella peräsin
oikealta ajalta.
Maramene e Mara, Maria Magdalenan toinen nimi, kaiverrettuna luukirstun kylkeen |
Ensimmäisten
hautaa tutkineitten arkeologien joukossa ollut Amos Kloner torjuu
käsityksen siitä, että kyse voisi olla Jeesuksen perhehaudasta.
Kloner perustelee kantansa sillä, että kaikki nimet olivat varsin
tavanomaisia tuohon aikaan. Kloner on osittain oikeassa, poislukien
Maramene. Samoilla linjoilla ovat olleet Richard Bauckham, Paul Maier
ja monet muut.
Jos
nimi Jeesus, Joosef, Maria, Juudas tai jopa Matteus olisivat missä
tahansa kirstussa, niin kuin ovat varmasti, asiassa ei olisi mitään
ihmeellistä. Jopa Juudas Jeesuksen poika menisi vielä tämän
selityksen piikkiin. Asia kuitenkin muuttuu täydellisesti, kun nimiä
ryhdytään tarkastelemaan tilastollisesti.
Toronton
yliopiston matematiikan ja tilastotieteen professori Andrey
Feuerveger laski, että todennäköisyys sille, että nämä nimet
löydetään samasta haudasta, ovat vaihteluista riippuen yhden suhde
kuuteen sataan tai yhden suhde miljoonaan ja kaikki siltä väliltä.
Siis pienimmillään todennäköisyysluku on 1:600 ja siitä aina 1:1
000 000 saakka.
Tohtori
Feuerverger ei ota kantaa siihen kysymykseen onko kyseessä Uuden
testamentin perhe, vaan esittää todennäköisyyslaskelmaksi tämän.
Useat tutkijat ovat kiistäneet hänen laskelmansa moneen kertaan.
Yksi kiista koskee sitä, että Feuervergerin laskelmien mukaan
todennäköisyys sille, että näiden muiden nimien yhteydessä
löydettäisiin Jeesus Joosefin poika, on 0,53 %.
Kaiverrus niin sanotussa Jeesus-ossuaarissa eli luukirstussa |
Stephan
Pfann Jerusalemin Pyhän maan yliopistosta on sitä mieltä, että
nimet olivat erittäin tavanomaisia eikä asiassa ole mitään
ihmeellistä. Pfannin mukaan haudasta löytyneet nimet sisältyvät
75 % kaikista tuolta ajalta löydetyistä nimistä eri ossuaareissa.
St.Andrew’sin
yliopiston Uuden testamentin tutkintojen professori Bauckham on
esittänyt omia laskelmiaan nimien yleisyydestä ossuaareissa ja
tullut siihen tulokseen, ettei nimissä ole mitään ihmeellistä.
Colin Aitken Edinburghin yliopistosta on myös esittänyt
näkemyksenään, ettei kyse ole mistään poikkeuksellisesta
ilmiöstä.
Tosin
kukaan heistä ei ole kyennyt selittämään sitä, miksi nämä
kaikki raamatulliset nimet, myös Maramene e Mara, jota yksikään
heistä ei ole ottanut huomioon sellaisenaan vaan muuttanut sen
pelkäksi Mariaksi, ovat samassa perhehaudassa juuri oikealta
historialliselta ajalta. Miksei toista vastaavaa hautaa tai löytöä
ensimmäiseltä vuosisadalta ole tehty, jos haudassa ei ole mitään
poikkeuksellista?
Kuten
muistamme, vastaavia hautoja on löydetty peräti 900 ja
ossuaarejakin satoja.
Professori
James D. Tabor, Pohjois-Carolinan yliopiston uskontotieteitten
laitoksen johtaja, arkeologi ja tutkija, uskoo kyseisen haudan olevan
Jeesus Nasaretilaisen haudan. Hän on käyttänyt seuraavaa vertausta
havainnollistamaan todennäköisyyttä asialle. Vertauksen perusteena
on oletus, että Jerusalemissa asui noihin aikoihin 50 000
ihmistä ja perheissä keskimäärin kuusi henkeä. Arviot
vaihtelevat 25 - 75 000 välillä.
Jotta
koolle saataisiin Jerusalemin asukaita edustava joukko, olisi
koottava siis 50 000 miestä, naista ja lasta yhteen. Jos tästä
joukosta pyydettäisiin kaikkia Jeesus-nimisiä seisomaan, pystyssä
olisi 2 796 miestä.
Kun
tämän jälkeen pyydettäisiin, että ne Jeesukset, joiden isän
nimi on Joosef, jäävät seisomaan, jäljellä olisi enää 351
miestä.
Kun
tämän jälkeen pyydettäisiin, että ne joiden äidin nimi on Maria
jäävät seisomaan, jäljellä olisi 173 miestä.
Kun
pyydettäisiin, että ne, joiden veljen nimi on Jaakob jäävät
seisomaan, olisi alle 1 % todennäköisyys sille, että yksikään
jäisi seisomaan.
Eikä
tässä ole vielä edes mainittu poikaa Juudasta.
Tilastotieteilijä
Jaan Koopmans laski Taborin pyynnöstä todennäköisyyden sille,
että ensimmäisellä vuosisadalla Jerusalemissa olisi elänyt perhe,
jossa olisivat olleet Maria, toinen Maria, Juudas Jeesuksen poika,
Jeesus Joosefin poika, Joosef ja Matteus. Koopmans sai tulokseksi
yksi perhe 253 403 perheestä.
Tuo
määrä on noin kolmikymmenkertainen niiden perheitten määrään,
jotka oikeasti elivät ensimmäisellä vuosisadalla Jerusalemissa.
Kun
yhtälöön lisättiin Jaakob Jeesuksen veli, Joosefin poika, jonka
niminen ossuaari löydettiin myös Jerusalemin läheltä hieman
Talpiotin ulkopuolelta vuonna 2000, todennäköisyys oli yhden suhde
42 723 672.
Haudan ja Jeesuksen yhteyden vastustajat unohtavat yhden erittäin olennaisen seikan: Talpiotin hauta todistaa arkeologisesti, että Jeesus Joosefin poika oli todellakin historiallinen tosihenkilö. Hän ei ollut mielikuvitushahmo, jumalaihminen muiden antiikin puolijumalten joukossa, eikä hän ollut Paavalin yliluonnollinen henkiolento. Hän todellakin oli mies, joka eli ensimmäisen vuosisadan Palestiinassa.
Haudan ja Jeesuksen yhteyden vastustajat unohtavat yhden erittäin olennaisen seikan: Talpiotin hauta todistaa arkeologisesti, että Jeesus Joosefin poika oli todellakin historiallinen tosihenkilö. Hän ei ollut mielikuvitushahmo, jumalaihminen muiden antiikin puolijumalten joukossa, eikä hän ollut Paavalin yliluonnollinen henkiolento. Hän todellakin oli mies, joka eli ensimmäisen vuosisadan Palestiinassa.
Kuin
kipinä nuotiosta, Jeesus oli tullut, loistanut kirkkaasti kuohuvan
kansan keskuudessa, ja kadonnut. Hän ei noussut Israelin
valtaistuimelle, mutta muutti silti maailman vielä kuolemansa
jälkeenkin.
(ote vielä julkaisemattomasta kirjasta Jeesus, elämäkerta. Sami Parkkonen)
Hämmästyttävää tekstiä.
VastaaPoistaOnko siellä Sandella isokin toimituskunta? Tutkimusosasto?
Ilmeisesti kristinusko on nyt todistettu hölynpölyksi, kun Jeesuksen haudanhan piti olla avattu ja tyhjä, kun itkevät naiset saapuivat sinne kaksi päivää ristiinnaulitsemisen jälkeen. Ja myöhemmin hänet toki nähtiin 40 päivää ihmisten ilmoilla, mutta hän lensi taivaan tuuliin.
VastaaPoistaNiin tämäpäs ei ollenkaan sovi kristitthjen pirtaan! :D
uusi testamenttihan on yhteenveto jeesuksen läheisten näkemyksestä ja muistoista liittyen hänen elämäänsä.sisältää ristiriitaisuuksia tietyiltä osin eri henkilöiden näkemyksiä vertailtessa mikä on mielestäni ymmärrettävää.on myös muistettava että jos haluaisi kaikkein todenmukaisimman version olemassaolevien faktojen perusteella,pitäisi päästä vatikaanin arkistoihin sekä venäjälle kuskattuihin konstantinopolin historiankirjotuksiin käsiksi.se on ainakin suht.yleisessä tiedossa että vatikaani muutti yleistä käsitystä kristinuskoon liityvistä yksityiskohdista omiin tarkoitusperiinsä sopivimmiksi.uskontoa on aina käytetty poliittisen vallan välineenä
PoistaEikös tosta voi päätellä että hän oli naimisissa.
VastaaPoistaEn tiedä "Sanden toimituskunnan tai tutkimusosaston" olemassaolosta, mutta tiedän, että Sande on hyvin laaja-alainen.
VastaaPoistaToimituskunta tulisi toki perustaa, Sanden johdolla. Ja tietenkin myös kaikki muu siihen liittyvä.
Sandella on paljon hyviä kirjoituksia, mutta tämä menee liian pitkälle. On kiistaton tosiasia, että Jeesuksen hauta on tyhjä! Raamattu kertoo fariseusten ja kirjanoppineiden levittämästä tarinasta, jonka mukaan Jeesuksen ruumis olisi viety haudasta ja siirretty jonnekin muualle. Jeesuksella ei myöskään ollut perhettä. Tämä Sanden kirjoitus pilkkaa ihmiskunnan historian merkittävintä tapahtumaa, Jeesuksen ylösnousemusta. Jos Jeesus ei olisi kuollut eikä ylösnoussut, me kaikki kuolisimme synteihimme. Onneksi Jumala rakasti meitä niin paljon, että antoi ainutsyntyisen poikansa, Jeesuksen Kristuksen, syntiemme edestä. Jokainen ihminen valitsee itse tiensä. Valitettavaa on, että monet valitsevat kuoleman tien eli eivät tunnusta omaa pahuuttaan ja usko Jeesukseen henkilökohtaisena syntiensä sovittajana.
VastaaPoistaMonet palvovat (ateisteiksikin itseään tituleeraavat) synnyinmaataan Jumalana. Isänmaallisuus onkin maailman suurin uskonto, jonka varjolla on tapettu lukematon määrä ihmisiä. Jos valtioita ei palvottaisi Jumalina, ei yhtäkään sotaa olisi.
Monet kristinuskoa kritisoivat eivät erota uskontoa ja elävää uskoa. Kristinusko on uskontona yhtä kuollut ja paha kuin mikä tahansa muukin uskonto. Elävä usko on Jeesuksen elämää hänen omissaan. Jeesuksen oma muuttuu päivä päivältä vapahtajansa kuvan kaltaiseksi. Tällainen ihminen ei voi tappaa eikä tehdä mitään muutakaan pahaa.
Ketä oikeasti kiinnostaa?!
VastaaPoistaMeillähän jääkiekko ja Voice`t, Iholla, Vaan elämää yms. hölynpöly paskaa! + Vielä politiikkomme, jota suurin osa kansaa uskoo ja kumartaa!
Uuden Testamentin mukaan Jeesus haudattiin yksin. Eikä kuollut uudestaan vaan nousi taivaaseen. Uskon asia uskooko tähän vai ei. Tuolle haudalle varmaan on monta mahdollista selitystä. Miksi juutalaiset sitä peittelisivät? Riemumielin julkaisisivat kaikki tulokset?
VastaaPoistaVelhojen neuvosto kiistää tiedot... Simbad merenkulkijan hauta löytyi myös. Enemmän kuin todennäköisesti, vaikka harvemmat aikuiset pitävätkään tätä satua totena...
VastaaPoistaKysymys on kai siitä, kuinka luotettavana UT:ia pitää. Jos se on luotettava, haudalle on jokin selitys. Jeesuksen luita siinä ei voi silloin olla.
VastaaPoistaNäitähän on kaikkia mielenkiintoisia – kuten anglikaanipappi, joka 1970-luvulla lähetti tv-elokuvantekijä Henry Lincolnille kirjeen, jonka mukaan oli olemassa "kiistaton todiste sille, että ristiinnaulitseminen oli petosta ja Jeesus oli elossa vielä vuonna 45". Kun Lincoln ja hänen ryhmänsä yritti haastatella pappia, tämä ei suostunutkaan avautumaan enempää, vaan ainoastaan myönsi saaneensa tiedon ystävältään kaniikki Lilleyltä, joka oli tuolloin jo kuollut. Kiinnostavaa ajatella pappisyhteisöä, jossa salaisuuden sirpaleet kulkeutuvat niille jotka kelvollisiksi katsotaan...
VastaaPoistaMitä Jeesuksen parisuhteeseen tulee, on Raamatussa, Johanneksen evankeliumissa kiinnostavaa aineistoa. Esim. 19. luvussa kerrotaan, kuinka "Jeesuksen ristin ääressä seisoivat hänen äitinsä ja hänen äitinsä sisar ja Maria, Kloopaan vaimo, ja Maria Magdaleena. Kun Jeesus näki äitinsä ja sen opetuslapsen, jota hän rakasti, seisovan siinä vieressä..." Kertomuksessa ei sanota, että haudalla olisi näiden lisäksi ollut Johannes, joksi "opetuslapsi jota Jeesus rakasti" on tavattu tulkita. Toki, jos Johannes olisi evankeliumin todellinen kirjoittaja, hän saattaisi jättää itsensä mainitsematta tapauksen omakohtaisena todistajana. Evankeliumi on kuitenkin tutkijoiden mukaan kirjoitettu vasta 90-luvulla ja opetuslapsi Johannes on tuskin ollut tuolloin enää hengissä. Lisäksi tunnetumman henkilön nimissä kirjoittaminen oli ajanlaskun alkuaikoina suorastaan tapa; tutkijat esimerkiksi pitävät isoa osaa Paavalin kirjeistä tuollaisina väärennöksinä.
Jos "opetuslapsi, jota Jeesus rakasti" onkin Maria Magdaleena, se selittää varsin ymmärrettävästi 13. luvun kohdan, jossa tämä "lepäsi aterioitaessa Jeesuksen syliä vasten... Niin tämä, nojautuen Jeesuksen rintaa vasten, sanoi hänelle..." Ja tunnetustihan Leonardo da Vinci ymmärsi Pyhässä ehtoollisessaan kuvata tämän "Johanneksen" perin naisellisen näköisenä.
Johannes elää vieläkin ja Jeesus oli esimerkki juutalaiselle miehelle. Siis todennäköisesti naimisissa.Nämä ovat uskonasioita ja kiistanalaisia. Turha kiistellä. Eikä anneta helmiä sioille eli enempää ei kannata kertoa.
VastaaPoista