Vuonna 1967
Kalifornian Montereyssa oli järjestetty pop-festivaalit, jotka
olivat onnistuneet odotuksia paremmin. Tunnelma oli ollut hyvä,
hippi-ideologian mukaisesti kaikki antoivat tilaa toisilleen,
huolehtivat toisistaan ja varmistivat, ettei kukaan vetänyt
kohtuuttomasti vapaasti saatavilla olevia huumeita. Esiintyjät Jimi
Hendrixistä Otis Reddingiin vetivät keikkansa täysillä. Monterey
oli kuin vaihtoehtokultuurin messutapahtuma, jossa Friscon
hippi-ideologia saavutti huipennuksensa.
Vuonna 1969 nuori
nelikko päätti panna paremmaksi ja järjestää kaikkien aikojen
festarit. Michael Lang oli jo järjestänyt Miamissa 100 000 ihmisen
kemut ja uskoi onnistuvansa tälläkin kertaa. Ongelmana oli vain se,
ettei New Yorkin osavaltion maaseudulla järjestettävä tapahtuma
kiinnostanut ketään isoja nimiä. Kun Creedence Clearwater Revival
veti ensimmäisenä nimen alle sopimukseen, muut ryntäsivät
perässä, sillä CCR oli juuri noussut huipulle ja oli yksi sen
hetken kuumimmista nimistä.
Todellisuudessa
festarit järjestettiin pienessä Bethelin kylässä Max Yagurin
maitotilan mailla, mutta kun väki alkoi vyöryä paikalle, monet
kulkivat Woodstockin pikkukaupungin läpi ja se nimi jäi elämään.
Woodstockista konserttipaikalle oli yli 60 kilometrin matka, mutta
pilveä iloisesti poltteleva, happoa huuleen heittelevä yleisö ei
moista pikkuseikkaa noteerannut. Järjestäjät olivat saaneet luvan
järjestää konsertin 50 000 ihmisen yleisölle, mutta varsin pian
homma karkasi täysin kaikkien käsistä. Betheliin vaelsi elokuisen
viikonlopun aikana puolisen miljoonaa ihmistä ja alue jouduttiin
julistamaan katastrofivyöhykkeeksi. Kansalliskaartin oli pakko tulla
apuun, toimittaa lääkkeitä ja lääkintähenkilökuntaa paikalle,
pelastaa tajuttomia ja sairastuneita nuoria.
Yksi osallistuja kuoli
heroiinin yliannostukseen, toinen jäätyään traktorin alle
läheisellä heinäpellolla nukkuessaan, mutta paikalla myös
synnytettiin kaksi lasta. Niiden lisäksi tapahtui neljä
keskenmenoa. Ylivoimainen enemmistö paikalla olleista piti
tapahtumaa sopivana huipennuksena 60-luvulle, vaikka kehno LSD oli
aiheuttanut ongelmia, hygienia oli puutteellista ja saniteettitiloja
ei ollut kuin nimeksi. Konsertti, joka oli vaikuttanut katastrofilta,
onnistui musiikillisesti ja siitä seuraavana vuonna julkaistu
elokuva ja levy osoittautuivat rahasammoiksi, jotka tuottivat
järjestäjille miljoonia.
Moni tuon ajan
huippunimi oli kutsuttu paikalle, monia oli houkuteltu, mutta monet
olivat kieltäytyneet. Juttujen mukaan The Beatles olisi halunnut
esiintyä, mutta koska FBI oli kieltänyt John Lennonin maahantulon
marihuanasätkäkohun takia, 60-luvun suosituin yhtye ei noussut
lavalle. Aikakauden toinen suosittu brittibändi Rolling Stones ei
edes saanut kutsua, vaikka oli kenties tuon vuoden suurin nimi.
Grateful Dead- ja
Jefferson Airplane-yhtyeiden Spencer Dryden ja Jorma Kaukonen olivat
suunnitelleet omaa konserttiaan länsirannikolle, mutta nuo
suunnitelmat olivat menneet myttyyn. Tähän konserttiin
pääesiintyjäksi mukaan haviteltu Rolling Stones päätti kuitenkin
järjestää oman Woodstockinsa Yhdysvaltain-kiertueensa päätteeksi.
Yhtye oli jo järjestänyt massiivisen ulkoilmakonsertin Lontoossa
aikaisemmin samana vuonna Hyde Parkissa. Erilaisten kaupallisten ja
lupamenettelysyiden vuoksi konserttia ei pystyttykään pitämään
San Francisossa. Läheiseltä maaseudulta löytyi kuitenkin
parahultainen kilparata ja autiota maata, jonka omistaja suostui
vuokraamaan sopuhintaan suurkonserttia varten.
Vaikka konserttia oli
järjestämässä Woodstockista tuttu Lang ja monta muuta
ammattilaista, kaikki meni päin helvettiä jo alkumetreillä.
Viimehetkellä valittu paikka oli täysin päinvastainen, kuin se,
jonne lava oli suunniteltu. Lava oli vain metrin korkuinen, koska
alkuperäisen suunnitelman mukaan se olisi pystytetty
kukkulaharjanteelle, jonka alapuolella yleisö olisi ollut.
Altamontin kilparata oli kuitenkin kattilamaisen laakson pohjalla,
eikä mikään estäisi yleisöä rynnimästä sinne pystytetyn lavan
ylitse. Ongelmia oli seudun heikon sähkönjakeluverkon kanssa,
virtaa saataisiin juuri ja juuri itse lavalle, mutta ei muualle.
Mitään fasiliteetteja ei ollut mailla halmeilla, vesipisteistä ja
vessoista puhumattakaan. Kaiken lisäksi konsertti oli ilmainen.
Yleisen
harhakäsityksen mukaan Hells Angels MC palkattiin tapahtuman
järjestysmiehiksi 500 dollarin kaljapalkalla, koska he olivat
toimineet Hyde Parkissa samassa roolissa ilman ongelmia ja koska he
olivat usein Grateful Deadin konserteissa lavajärkkäreinä ilman
mitään rettelöitä. Se ei kuitenkaan pidä ihan paikkaansa.
Paikalla oli myös yksityisen turvayhtiön turvamiehiä sadoittain,
sillä kilparadan omistaja Dick Carter oli palkannut heidät, mutta
vain suojelemaan omaa omaisuuttaan alueella.
Rolling Stonesin
kiertuemanageri Sam Cutler sai ylipuhuttua San Franciscon Hells
Angelsien nokkamiehen Pete Knellin saapumaan paikalle kaljapalkkaa
vastaan. Cutlerin mukaan mistään muusta ei ollut puhetta kuin
siitä, että Hells Angelsit varmistaisivat, ettei kukaan tuhoa
sähkögeneraattoreita. - Kaikki muu on paskapuhetta, Cutler sanoi
myöhemmin.
Pete Knellin ja enkeli
Sweet Williamin mukaan keskustelu Cutlerin kanssa oli mennyt
kuitenkin niin, että tämä oli pyytänyt kerhoa järjestysmiehiksi,
johon he olivat vastanneet, etteivät Helvetin enkelit olleet mitään
poliiseja tai järjestysmiehiä, vaan menivät konsertteihin pitämään
hauskaa ja kuuntelemaan musiikkia. Cutler oli tarjonnut kaljaa
vastineeksi siitä, että he katsoisivat hiukan ihmisten perään ja
ohjailisivat väkijoukkoa, ja tämä oli sopinut Friscon enkeleille.
Oaklandin Sonny Bargerin mukaan he kuulivat hommasta muilta
enkeleiltä ja tulivat paikalle siinä käsityksessä, että riitti
kun he olisivat lavan reunamilla ja pitäisivät tunkeilijat
loitolla, joisivat ilmaista kaljaa ja katsoisivat ettei ketään
raiskata tai murhata.
- Ei me olla mitään
vitun poliiseja, eikä me menty sinne poliiseja esittämään. En
tule koskaan esittämään mitään poliisia yhtään missään,
Sonny Barger totesi. - Meille sanottiin, että istukaa lavan
reunoilla ettei kukaan pääse ryömimään teidän ylitse lavalle ja
juokaa olutta kunnes show on ohitse. Ja siinä kaikki mitä me sinne
mentiin tekemään.
Monissa kertomuksissa
väitetään, että koska Stonesien Miamin ja Oaklandin konserteissa
oli ollut levottomuuksia, yhtye olisi halunnut enkelit paikalle. Se
ei pidä paikkaansa. Paikkaansa ei pidä sekään väite, että
englantilaiset Helvetin enkelit olivat nössöjä verrattuna
amerikkalaisiin ja siksi yhtye ja järjestäjät eivät tienneet
keiden kanssa olivat tekemisissä. Heidät paikalle pyytänyt
kiertuemanageri nimenomaan tiesi millaista porukkaa Hells Angels MC
oli.
- Minä olin
yhteydessä heihin, koska olin huolissani bändin turvallisuudesta,
itseasiassa kaikkien turvallisuudesta. Sokeiden maailmassa
yksisilmäinenkin mies on kuningas. He olivat ainoat tarpeeksi vahvat
tyypit ja pitivät yhtä. Heidän oli pakko suojella lavaa, koska
koko homma oli luisumassa täyskaaokseksi. Kuka muu sen homman olisi
muka hoitanut? Sam Cutler muisteli myöhemmin.
- Se koko lössi
(yleisö) olisi helposti vyörynyt koko hiivatin lavan ja kaikkien
ylitse, jos enkelit eivät olisi olleet paikalla. Ei siellä ollut
mitään esteitä, Grateful Deadin manageri Rock Scully sanoi.
- Siellä oli pahat
fibat heti alussa, Jefferson Airplane -yhtyeen laulaja Grace Slick on
muistellut nyöhemmin. - Jotain kummallista, ei nyt ihan pahaa, mutta
jotakin hyvin kummallista. Se oli jotenkin utuinen, hämärä ja
epävarma päivä. Mä olin odotellut Woodstockin kaltaisia
positiivisia fiboja, mutta mitään sellaista ei tullu mulle. Tämä
oli jotain ihan muuta.
San Josen osaston
Helvetin enkeli Phil Cross on muistellut tapahtumaa myöhemmin
omaelämänkerrallisessa kirjassaan Gypsy Joker to a Hells Angel: -
Kerrotaan, että kerho olis palkattu sinne turvamiehiks. Se on täyttä
paskaa. Me suostuttiin pitämään ihmiset veke lavalta ja erossa
esiintyjistä, jos niillä ei ollu lavapassia. Me ei saatu mitään
palkkaa mistään. Me saatiin nähdä konsertti ja me saatiin kaljaa.
Mä tiedän mistä mä puhun, koska mä olin yks niistä jätkistä,
jotka oli lavalla kun Rolling Stones soitti. Mä en tapellu kenenkään
kanssa siinä lavalla, enkä antanu yhtään kunnon korvatillikkaa
kenellekään. Mä hoitelin kyllä muutamia tyyppejä pois siitä
lavalta. Se lava oli hiukan toista metriä korkea ja kolmella sadalla
tuhannella fanilla oli suora pääsy sinne. Mä oon usein miettiny
kenen idea se oli, jos ne ei kerran halunnu sinne lavalle muka
ketään.
Joidenkin kertomusten
mukaan enkelit olivat alunperin vahtineet laitteistoja, mutta Sam
Cutler oli siirtänyt heidät vahtimaan lavaa, kun tilanteen karmeus
alkoi valjeta. Paikalle ei tullut kymmeniä tuhansia faneja, vaan
satoja tuhansia nuoria, joista monet yrittivät elää uusiksi
Woodstockin huumejuhlat. Kansaa vaelsi hornankattilaan, alkoholia
juotiin reippaasti, ja huumeita vedettiin sitäkin reippaammin. Alkoi
todellakin vaikuttaa siltä, että esiintyjät ja pikkuruinen lava
alhaalla laaksossa jäisivät valtaisan kansainvaelluksen jalkoihin.
Sitä mukaa kun
väkijoukko tuli yhä sekavammaksi ja enkelit saivat kaljaa
koneistoon, sitä kireämmäksi alkoi tunnelma muuttua. The Ace of
Cups -yhtyeen kuudennella kuukaudella raskaana oleva Denise Jewkes
sai yleisöstä heitetyn pullon päähänsä ja sai kallon murtuman.
Yleisön keskuudessa syntyi rähinöitä ja kahakoita, osa yleisöstä
suhtautui joihinkin esiintyjiin vihamielisesti ja haastoi riitaa
Hells Angelsien kanssa. Se ei ollut ihan viisasta, sillä enkelit
varustautuivat biljardikepein ja ketjuin, ja antoivat kyytiä niille,
jotka tulivat liian lähelle tai pyrkivät temppuilemaan liikoja.
Flying Burrito Brothersin setti sujui vielä rauhallisesti, mutta kun
Jefferson Airplane tuli lavalle, tilanne oli jo karkaamassa käsistä.
Kun yleisö kävi käsiksi enkelien moottoripyöriin, joista yksi sai
oikosulun ja syttyi palamaan, motoristit pistivät isomman vaihteen
silmään ja pitivät jöötä kovin ottein.
Yhtyeen miesvokalisti
Marty Balin ei ollut aivan tilanteen tasalla ja oli sitä mieltä,
että enkelien käytös yleisöä kohtaan oli liian radikaalia. Hän
yritti mennä väliin, kun enkelit tekivät mielestään työtä
käskettyä, ja sai mojovan iskun naamansa. Yhtyeen keikka seisahtui
siihen, koska miespuolinen laulusolisti oli tyrmätty kesken kaiken.
Santanan rumpali Michael Shrieve kertoi tapahtumista Crossby, Stills,
Nash & Youngille, joiden piti esiintyä Airplanen jälkeen. Yhtye
veti tilanteesta omat johtopäätöksensä. Homma oli karannut
kaikkien käsistä ja käymässä liian vaaralliseksi. He poistuivat
paikalta samantien.
Rolling Stone-lehden
toimittaja Stanley Boothin mukaan Rolling Stonesin keikan alku
viivästyi, koska basisti Bill Wyman oli myöhästynyt
helikopterikyydistä keikkapaikalle. Hells Angelsien mukaan yhtye
piileksi asuntovaunuissa lavan takana ja halusi käynnistää
keikkansa vasta pimeän tultua ja yleisön kuumettua äärimmilleen.
Mick Jagger oli saanut iskun päähänsä fanilta jo aikaisemmin heti
helikopterista ulos astuttuaan. Niin tai näin, kun yhtye lopulta
pääsi lavalle, valtaisa yleisömeri velloi jo täysin valloillaan
pimeydessä. Kun yhtye aloitti, noin viitisen tuhatta katsojaa
ryntäsi kohti lavaa täysin holtittomasti.
- Siellä oli yks
kaistapäinen mimmi, joka hyppäs lavalle. Se halus Mick Jaggerin
pahimmalla mahdollisella tavalla ja kun mä menin väliin, se kävi
mun kimppuun, Helvetin enkeli Phil Cross muisteli. - Mä ajattelin et
pitääkö mun vetää tältä mimmiltä taju kankaalle, mutta mä
sain sen lopulta sinne kavereittensa sekaan ja sanoin niille, et
pitkää se siellä tai kun se tulee seuraavan kerran takas lavalle,
mä vedän sitä huolella pataan. Ne otti siitä opikseen ja raahas
sen kirkuvana pois siitä. Sitten siihen ilmesty täysin outo heppu,
jota mä en tuntenu ja joka saapasteli siinä niinku ois omistanu
lavan, joten mä sanoin sille et lähtee menemään. Meille oli
sanottu, että jos lavapassia ei ole, sinne ei ole mitään asiaa. Se
kysy multa "Etsä tiedä kuka mä oon?". Mä sanoin sille,
ettei mua kiinnosta yhtään. Se meni kyllä siitä.
Lavalla isännän
elkein astellut heppu oli LSD-kemisti Augustus Owsley Stanley III,
aikoinaan yliopistosta ulos heitetty hyvän perheen poika, joka oli
vaikuttanut ratkaisevasti siihen millaiseksi länsirannikon
huumekulttuuri oli muuttunut.
Rolling Stones sai
soitettua kaksi kappaletta, mutta setin kolmas Sympathy for Devil
keskeytyi, kun aivan lavan edessä alkoi mylläkkä. Yhtye aneli
yleisöä rauhoittumaan, mutta hulina loppui enkelien vasta toimesta.
Keikka jatkui aina siihen saakka, kunnes Under My Thumb oli vuorossa.
Tällöin lavalle yritti uusi joukko katsojia, joiden kanssa Helvetin
enkelit kävivät uuden mittelön. Joukossa oli myös kookas
mustaihoinen Meredith Hunter, joka kirkkaan limen-vihreässä
puvussaan ei todellakaan näyttänyt miltään hipiltä. Yksi
enkeleistä paukautti Hunteria nyrkillä päähän ja sai hänet
perääntymään muiden kanssa.
Hetkeä myöhemmin Hunter oli taas lavan tuntumassa ja hänen valkoihoinen
tyttöystävänsä Patty Bredahoft yritti itkien rauhoitella
poikaystäväänsä. Gimme Shelter -elokuvan tuottaja Porter Bibb
näki tilanteen vierestä ja muisti Hunterin olleen niin raivoissaan,
ettei nuorukainen meinannut pysyä jaloillaan palatessaan
tyttöystävänsä kanssa takaisin yleisön sekaan. Grateful Dead
-yhtyeen manageri Rock Scully näki myös tilanteen lavan takana
olevan kuormurin katolta.
- Se kaveri oli
sekaisin, näin kuinka hän katsoi murhaavasti siinä. Hän oli
aineissa tai hulluna, ja ilmiselvästi murha mielessään siinä.
Mielessäni ei ollut epäilystäkään siitä, että hän aikoi
vahingoittaa Mickiä tai jotakin rollaria, tai jotakin siinä lavalla
pahemman kerran, Scully sanoi myöhemmin.
Konsertista elokuvaa
kuvanneet Eric Saarinen ja Baird Bryant tallensivat seuraavat
tapahtumat ikuisiksi ajoiksi filmille. Lavalta ja sen tuntumasta jo
pari kertaa pois ajettu Hunter ilmestyi yleisön etujoukkoon ja tällä
kertaa ilmeisesti kosto mielessään. Samalla kun Hunter veti
takkinsa alta pitkäpiippuisen revolverin, lavan edessä ollut
Helvetin enkeli Alan Passaro syöksyi väkijoukon halki, veti veitsen
vyöltään, löi Hunterin aseen sivuun ja puukotti tätä kahdesti.
Hunter kuoli näihin iskuihin.
Kun filmejä
kehitettiin myöhemmin, koko tapahtuma tuli esiin. Normaaliajassa se
kestää vain muutaman sekunnin. Filmiltä käy ilmi, että kun
väkijoukko kaikkoaa äkisti Hunterin tyttöystävän Patty
Bredahoftin ympäriltä, Hunter ilmestyy kuvan vasempaan reunaan ja
vetää aseen esiin. Seuraavaksi hän ojentaa kätensä lavaa kohti,
mutta laukaiseeko hän aseensa, siitä ei ole varmuutta. Kuvissa
näkyy jotakin, mutta se voi olla yhtä hyvin aseen suuliekki tai
filmin epäpuhtauksia. Samassa Passaro syöksyy kuvaan oikealta, lyö
Hunteria ja kaataa tämän, ja samassa väkijoukko peittää taas
kaiken.
Raporttien mukaan
Hunteria oli puukotettu viidesti, vaikka filmillä näkyy vain kaksi
iskua, ja joidenkin raporttien mukaan enkelit olivat vielä potkineet
maassa lojuvaa Hunteria varmimmaksi vakuudeksi. Ruumiinavauksessa
selvisi, että Hunter oli todellakin ollut tukevasti pöllyssä
amfetamiinista kuollessaan.
Pienen keskeytyksen
jälkeen Rolling Stones jatkoi keikkaansa soittaen vielä kahdeksan
kappaletta. Heillä ei ollut hajuakaan siitä, että joku oli
kuollut, ja yhtyeen jäsenten mukaan he jatkoivat soittamistaan,
koska jos he olisivat lopettaneet kesken kaiken, seuraukset olisivat
olleet kauheat. Sonny Bargerin muistelmien mukaan Stonesit aikoivat
lopettaa, mutta kun hän painoi pistoolinsa Keith Richardin kylkeen
ja käski tämän soittaa, juuri siksi ettei tilanne räjähtäisi
täysin käsistä, yhtye jatkoi soittamistaan "niin helvetisti".
Alan Passaro sai
myöhemmin syytteen murhasta, mutta kuultuaan todistajalausuntoja ja
nähtyään tapahtumasta kuvatut filminpätkät, oikeus vapautti
hänet kaikista syytteistä ja totesi hänen toimineen
itsepuolustukseksi. Passaro oli itsekin vasta parikymppinen.
Itse konsertista tuli
monille yhden aikakauden lopun symboli. Jos Woodstock oli vuoden 1969
elokuussa ollut kultaisen 60-luvun huipennus, Altamont saman vuoden
joulukuussa oli sen hautajaiset. Harva kuitenkaan tuoreeltaan syytti
Hells Angelsejä kuusikymmenluvun kuoppajaisista. Rolling Stone lehti
teki konsertista 14-sivuisen reportaasin nimellä "Rolling
Stonesin katastrofi Altamontissa: Antaa veren valua." Yhtyeen
kiertueen nimi oli ollut Let it Bleed, Antaa veren valua.
- Altamont oli
seurausta paholaismaisesta egoismista, hypetyksestä,
kyvyttömyydestä, rahamanipulaatiosta ja pohjimmiltaan täydellisestä
piittaamattomuudesta ihmisyyttä kohtaan, lehti kirjoitti. - Olisipa
ollut hienoa, kun joku enkeleistä olisi monottanut Jaggerin hampaat
kurkkuun.
Keith Richardsin
mielestä keikka oli ollut ihan ok konsertti, jossa monet olivat
hiukan liian väsyneitä ja muutamilta tyypeiltä käämit
kärähtivät. FBI väitti vuosia konsertin jälkeen Helvetin
enkeleiden yrittäneen tappaa Mick Jaggerin, koska yhtye ei tukenut
heitä kohun noustua ja koska elokuva Gimme Shelter esitti heidät
negatiivisessa valossa. Enkelit ovat vastanneet moisiin syytöksiin
toteamalla, että jos niin olisi ikinä ollut, se mies ei olisi
laulellut nuottiakaan tulevina vuosina.
Vaikka muu maailma
kohisi kuusikymmenluvun kuoppajaisista, kukkaiskansan kuolemasta,
Woodstock-sukupolven lopusta ja siitä kuinka kauheita Hells Angels
MC:n jäsenet olivatkaan, outlaw-motoristeille se oli ollut vain yksi
tapahtuma monien joukossa. Heidän mielestään siellä ei ollut
tapahtunut mitään eriskummallista tai mieltä kuohuttavaa. He
tappelivat muutoinkin tämän tästä ja toisinaan joku pääsi
hengestään. Sitä paitsi, "Kun meille annetaan joku homma
hoidettavaksi, me todella tehdään se mitä on sovittu".
Lavalle ei päässyt ulkopuolisia, eikä yleisö vyörynyt
esiintyjien ylitse.
- Kuten sanottua, mä
en lyöny kertaakaan ketään koko sinä aikana, kun mä olin siellä
lavalla, ja kun mä lopettelin, kello oli kahden kolmen aikaan yöllä.
Oli aika kylmä ja mua väsytti, se oli ollu pitkä päivä, ja mitä
mä näänkään! Joku jätkä yrittää käynnistää mun prätkää!
Onneks sen magneetto reistaili, muuten tää olis ajellu tiehensä
kaikessa rauhassa, mut tässä vaiheessa mä pääsin sit lyömään.
Mä vedin sitä kundia kunnolla päähän, niin et se putos pyörän
selästä taju kankaalla, ja annoin parit saapikkaat perään,
hyppäsin pyörän selkään ja ajoin veke sieltä, San Josen
Helvetin enkeli Phil Cross muisteli konsertin loppua omalta osaltaan.
Altamont oli ollut
outlaw-motoristeille vain yksi viikonloppu monien joukossa.
(Ote kirjasta Outlaw Biker Lyhyt historiikki, Propaganda Kustannus 2014)
Kiitos kirjoituksesta. Se avasi silmiäni melkoisesti tapauksesta. Korkkaan uuden tölkin ja kuuntelen Sympathy for the devil muistaakseni tätä hienoa konserttia.
VastaaPoistaHienoa Sande!! Hyvää tekstiä mieheltä !!
VastaaPoista